Ifølge AAIB fikk AS332L2-helikopteret i sjøen med understellet først, og tippet deretter fort rundt. (Bilde: Scanpix)

SUPER PUMA

Britene opphever Super Puma-forbud

Nå mener også britene at Super Puma er trygt å fly.

Hele Super Puma-familien (AS332L, L1, L2 og EC225) har stått på bakken i Storbritannia siden ulykken ved Shetland for én uke siden.

Har snudd

Operatørene fulgte rådet fra sikkerhetsforumet Helicopter Safety Steering Group (HSSG) som mente at dette var et nødvendig føre var-tiltak inntil ulykkesårsaken er klar.

Til forskjell har verken det tilsvarende norske Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF) eller Norsk olje og gass' Luftfartsfaglige ekspertgruppe ment at shetlandsulykken ga grunnlag for å stanse operasjonene med helikopterfamilien.

Nå har HSSG snudd.

Torsdag vedtok sikkerhetsforumet å anbefale å sette helikoptertypen i drift igjen. Unntaket er L2-varianten, tilsvarende den som havarerte sist fredag, som foreløpig ikke er ønsket til passasjertransport.

Parallelt med at HSSG-møtet pågikk torsdag, ble den kombinerte ferdsskriveren og taleregistratoren hentet opp fra sjøen ved Shetland.

Foreløpige funn

Det kan selvsagt tenkes at HSSG-medlemmene sitter på informasjon om havariet som ikke er offentliggjort, og at beslutningen er tatt på dette grunnlaget.

I den første meldingen fra den britiske flyhavarikommisjonen AAIB står det ingen ting om at de har indikasjoner på tekniske feil på helikopteret. Havarikommisjonen skriver kun at det foreløpig tyder på at helikopteret var inntakt da det gikk i sjøen i oppreist stilling, altså med understellet ned/først.

Imidlertid skal man være forsiktig med å lese mellom linjene i slike forsiktig formulerte pressemeldinger. Fraværet av indikasjoner på tekniske problemer betyr ikke at dette kan ikke avdekkes når ulykken blir gransket nærmere, ikke minst ved hjelp av dataene fra CVR/FDR.

Les også: Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner

Ulykkeshelikopteret hadde den eldste akslingen