Bygging av cruise- og ferjer påfører selskapet et tap på rundt 209 millioner kroner for fjoråret.
Bygging av offshore- og spesialskip, hovedsakelig i Norge, går langt bedre og bidrar med 643 millioner kroner i 2009, viser foreløpig tall fra selskapet.
Positiv trend?
Ordreinngangen i fjerde kvartal går opp fra 400 millioner kroner i 2008 til 4,15 milliarder kroner. Det meste var inne offshore- og spesialskip. STX Europe leverte i fjor 38 skip.
Store skip og tap
Cruise- og ferjeområdet måtte ta en rekke ekstraordinære kostnader med restrukturering. Mye feil og dårlig styring av cruiseskipsbygging, spesielt Oasis of the Seas, tynget området i fjor.
Les også: Kontrollert kaos før jomfruturen
Bare i fjerde kvartal ble det bokført – 485 millioner kroner for tap og restrukturering. For året som helhet ble det – 530 millioner på denne posten.
Styret i selskapet tror imidlertid at bygging og levering av gigantskipene kan være begynnelsen på en ny æra inne cruise.
Fyller opp litt
STX Europe er fornøyd med å ha halt i land 10 nye kontrakter på nybygg samt tree mindre prosjekter I det svært vanskelige markedet I 2009.
For offshore- og spesialskip regner selskapet med tilfredsstillende resultatet 2010, selv om området trenger nye kontrakter for å opprettholde aktivitetsnivået i 2011 og framover.
Julegave til STX Brevik
Bestiller skip i Brasil
Må ta grep
Større utfordringer blir det for selskapet å fylle kapasiteten ved cruise og ferjeverftene i Finland og Frankrike.
Styret i STX Europe mener det tas tak for å styrke prosjektstyring, arbeidsprosesser og annet som kan styrke konkurranseevnen.