SØSKEN: Oasis of the Seas ligger til utsrusting i sjøen, mens Allure of the Seas fortsatt ligger i tørrdokk. Utflyting er planlagt til november, ett år etter kjølstrekk. (Bilde: Tore Stensvold)
MEGASKIP: Oasis of the seas er verdens største og mest avanserte cruiseskip, bygget ved STX Europe i Åbo, Finland. (Bilde: STX)
BRED: Broadwalk heter dette åpne området akterut. Suiter og rom med balkong står som boligblokker på hver side og ga de finske ingeniørene store utfordringer i å få et stabilt og sterkt skip. (Bilde: RCCL)
KONTROLL: Kaptein Tor Olsen og maskinsjef Ståle Joahn Ludvigsen på brua på Oasis of the Seas. De har fulgt byggingen i Åbo siden mai i år. (Bilde: Tore Stensvold)
SMÅBY: Oasis of the Seas - et enromt skip med sine 360 meters lengde og 47 meter bredde. Skipet er har tre åpne langsgående rom med to "boligblokker på hver side, der det er plass til totalt 5.400 passasjerer. (Bilde: RCCL)
KAOSPILOTER: Prosjektleder for Oasis of the Seas ved STX Europe, Sisko Hellgren (t.v), og prosjektdirektør for Oasias-skipene, Toivo Ilvonen, har byggingen endelig under kontroll. (Bilde: Tore Stensvold)
FINJUSTERING: Hektisk aktivitet i motorkontrollrommet. Kun mindre justeringer skal til før både maskinsjef Ståle Johan Ludvigsen og leverandørene er fornøyde. (Bilde: Tore Stensvold)
FINPUSS: Mindre detaljer gjenstår på interiøret i Oasis of the Seas. Rundt 75 % av interøret leveres nøkkelferdig av eksternetilbydere. (Bilde: Tore Stensvold)
KONTROLL: DNV og US Coastgauard på inspeksjon på Oasis of the Seas. Her sjekkes tidevannsbaren, som går opp og ned med 50 drikkende gjester. (Bilde: Tore Stensvold)
BROKONTROLL: Alt moderne utstyr som kan tenkes er på plass på broa på Oasis of the Seas. De siste kontroller av utstyr utføres. (Bilde: Tore Stensvold)

Kontrollert kaos før jomfruturen

  • Industri

ÅBO: Både verftsledelsen og rederiet puster rolig selv om over et tusentall mennesker jobber på spreng for å få "Oasis of the Seas" klar til 28. oktober.

– Vi er i rute, dette går bra, sier Toivo Ilvonen, direktør og sjef for de to megaskipene i Oasis-klassen som bygges ved Åbo-verftet i Finland. Prosjektleder Sisko Hellgren sitter rolig ved møtebordet og nikker bekreftende.

– Vi leverer faktisk en uke før kontraktstid, sier Hellgren fornøyd.

Det skjer til tross for at byggingen av verdens største cruiseskip i en periode lå langt etter skjema.

Byggestart var midt under boomen. Det var ikke nok kvalifiserte folk å finne i Finland, verken på design, prosjektering eller fabrikasjon.

Koordineringsproblem

Resultatet ble mye feil på tegninger og dermed på moduler som ble bygget ulike steder og satt sammen i dokka i Åbo.

– Vi hadde ikke nok ingeniører med nødvendig kompetanse til å koordinere arbeidet som ble gjort i mange ulike verdensdeler, fra India i sør til Russland i nord, sier Hellgren.

Ilvonen legger til at "Oasis of the Seas" ikke kan sees på som et vanlig, men forvokst cruiseskip som er strukket i ulike retninger.

SJEF: Harri Kulovaara er toppsjef for maritim drift og alle nybygg i RCCL. Han er strålende fornøyd med Oasis of the Seas, selv med en prislapp på 1,4 miliarder dollar, nesten 8 milliarder kroner.
Prototyp SJEF: Harri Kulovaara er toppsjef for maritim drift og alle nybygg i RCCL. Han er strålende fornøyd med Oasis of the Seas, selv med en prislapp på 1,4 miliarder dollar, nesten 8 milliarder kroner. Tore Stensvold

Prototyp

– Dette er en prototyp. Ingen har noensinne bygget et skip som kan sammenlignes med dette. Det byr alltid på nye utfordringer som må løses, sier Ilvonen.

Det gir RCCL-sjef Harrri Kulovaara ham helt rett i.

– Dette er et helt fantastisk, utrolig skip, sier Kulovaara mens hans strener mellom verftsarbeidere fra STX, innleide flisleggere, teppelegere, murere, snekkere, blikkenslagere og eget mannskap.

Det er bare to uker til skipet skal starte sin 11 dager lange seilas over til Florida.

– Fantastisk!

Kaptein Tor Olsen har allerede vært ute på to prøveturer med skipet.

– Det er et helt fantastisk skip, utbryter Olsen når vi spør hvordan det var å føre det ut i Østersjøen.

– Dette er helt i forkant av skipsteknologi. Vi har alt som er mulig å ha på et moderne skip, sier Olsen til Teknisk Ukeblad.

Maskinsjef Ståle Johan Ludvigsen bruker også mange adjektiver.

– Her er alt nytt og topp moderne. Det er det mest stabile skip jeg har vært på, sier han. Etter sjøprøvene er det kun småjusteringer som skal til for at de 140.000 hestekreftene fordelt på seks motorer skal yte sitt beste på en mest mulig miljøvennlig måte. Framdriften er dieselelektrisk med tre azipoder.

TURISTSJEF: Cruise director og ansvarlig for all underholdning om bord på Oasis of the Seas, Ken Rush, inspiserer interiørarbeidet sammen med PR-sjef Elisabetta Raffo i RCL.
Prosjekt Genesis TURISTSJEF: Cruise director og ansvarlig for all underholdning om bord på Oasis of the Seas, Ken Rush, inspiserer interiørarbeidet sammen med PR-sjef Elisabetta Raffo i RCL. Tore Stensvold

Prosjekt Genesis

"Oasis of the Seas" ble unnfanget som idé i 2003 med både RCCL og den gang Aker Yards-folk. Konseptet ble kalt Genesis – begynnelsen.

Først I februar 2006 ble en kontrakt om bygging undertegnet.

Det meste særegne med skipet er at det – i tillegg til den ekstreme lengden på 360 meter og bredden på 47 meter, består av to 10-etasjes boligblokker på hver side av skipet og brede, åpne områder imellom.

Det åpner for helt andre innredningsmuligheter for rederiet, men også utfordringer.

– Styrke, utmatting og stabilitet, svarer Ilvonen kort om utfordringene på stål- og skrogsiden.

– Det har vært ufattelig mange kalkulasjoner og FEM-beregninger (finite element method), sier han.

Onsdag 28. oktober blir skipet overlevert RCCL. Fredag setter det kursen mot Florida på sin 11 dagers jomfrutur.