OLJE OG GASS

Bestiller skip i Brasil

NEW LOOK: De nye PSV 09CD fra STX får det nye patenterte skroget som har tre bølgebrytesoner og bedre forhold mellom skrog og propell. Det bety lavere drivstoffkostnader.
NEW LOOK: De nye PSV 09CD fra STX får det nye patenterte skroget som har tre bølgebrytesoner og bedre forhold mellom skrog og propell. Det bety lavere drivstoffkostnader. Bilde: STX Europe
Tore Stensvold
11. des. 2009 - 09:58
Vis mer

Skipene bygges ved STX' verft i Brasil med et flunkende nytt STX design.

Siem Offshore posisjonerer seg i Brasil der olje- og gassutvinningen skal dobles innen 2019. Det meste vil skje langt fra land og på store havdyp.

Spesialtilpassing

Skipene får ikke bare ny design, men skreddersys for Petrobras-oppdrag. Det betyr blant annet tilpassing for rekkevidde, fart og kapasitet til ulike typer forsyninger til Petrobras-utbygginger i de nyeste utbyggingsområdene, de såkalte pre-salt feltene.

Tre bølgesoner

Det nye designet og spesielt skroget er resultat av flere års forskning og utvikling, ifølge STX Europe. Skroget skal gi lavere motstand i alle typer sjø, både i rolig og tøffe værforhold.

Baugen er delt inn i tre soner for å takle ulike typer bølger, fra en ren bulb til rolig vann, til et flatere område som bryter opp bølgene i mellomgrov sjø. Når bølgene er som høyest, vil de treffe den øverste del av baugen som skal kute gjennom bølgene og gi mindre bevegelser og ubehagelige rystelser for mannskap og utstyr.

Det er lagt ned mye arbeid i forholdet mellom skrog og propeller for å få ned drivstoffbruken, skriver STX Europe i en pressemelding.

Norske leveranser

Skipene skal leveres i andre kvartal i henholdsvis 2012 og 2013.

Kontrakten er på totalt 900 millioner kroner og er inngått mellom Siems brasilianske datterselskap Siem Consub SA og STX Europe Offshore & Specialized Vessels.

STX Europe i Norge skal levere både design og utstyrspakker.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.