Hurtigbåten Sleipner på vei til opphugging ved Hanøytangen på Askøy i 2004. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Scanpix)

Skipsopphugging blir miljøvennlig

FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, har i dag vedtatt nye og miljøvennlige regler for opphugging av skip. Konvensjonen ble fastsatt i Hong Kong, og stiller krav til miljø, sikkerhet og arbeidsmiljø.

– Helt ny standard

– Skipsopphugging har mange steder skjedd på en måte som har vært svært miljøskadelig og helsefarlig for arbeiderne. Med den nye konvensjonen får vi et omfattende regelverk som vil sette en helt ny standard for denne industrien, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim i en pressemelding.

Han får støtte fra nærings- og handelsminister Sylvia Brustad, som mener en IMO-konvensjon er den beste løsningen for et effektivt internasjonalt regelverk. Norge har utarbeidet det meste av konvensjonen.

Strenge krav

Konvensjonen stiller strenge krav til skip gjennom hele livssyklusen, og krever at skip klargjøres til opphugging.

Blant de mange bestemmelsene i konvensjonen, er blant annet krav om at det skal følge en fullstendig innholdsliste over miljøfarlige stoffer med alle skip.

Opphuggingsstedene må være autorisert til å kunne hugge opp skipet på en miljøforsvarlig måte, og skal kunne håndtere alle stoffer som skipet inneholder.

Det stilles også krav til at arbeidstakere må ha opplæring og beskyttelsesutstyr.

Les mer om konvensjonen og de konkrete bestemmelsene her.