Industri

Ny generasjon rensesystem godkjent

FØRSTE GENERASJON: Oceansaver Ballast Water Management System Mark I består i hovedsak av filter, kavitasjonsenhet, elektrodialyseenhet og nitrogenmettingsenhet.
FØRSTE GENERASJON: Oceansaver Ballast Water Management System Mark I består i hovedsak av filter, kavitasjonsenhet, elektrodialyseenhet og nitrogenmettingsenhet. Bilde: OceanSaver
Tore Stensvold
3. jan. 2012 - 16:12

OceanSaver har fått DNVs typegodkjenning av Mark II BWT-system (ballast water treatment).

Den nye generasjonen ballastvannsystem bruker enda mindre energi, krever mindre rørinstallasjonsarbeider og filtrerer enda et hakk bedre enn Mark I, ifølge OceanSaver.

Les også: Første kontrakt for ny generasjon

Nytt marked

Det norske selskapet, som har hovedkontor i Drammen, har vært i front med utvikling av rennesystemer for ballastvann på store skip.

Med den nye generasjonen Mark II, er OceanSaver i ferd med å sikte seg inn mot segmentet for middels store skip. Dermed tar de opp konkurransen med norske Optimarin og utfordrer også norskbaserte Wilhelmsen Ship Equipments rennesystemer.

Les også: Prisdryss i Trondheim

Venter på IMO

FNs internasjonale skipsfartsorganisasjon IMO har vedtatt regler som setter krav til rensing av ballastvann på skip, IMO Ballast Water Management Convention. Avtalen ble inngått i 2004 men er foreløpig ikke ratifisert av nok antall land til at den er trådt i kraft.

Konvensjonen vil imidlertid kreve at alt ballastvann på alle skip over en viss størrelse renses. Det skal sørge for at levende organismer drepes for å unngå spredning av arter til nye farvann.

Les også: Får godkjent ballastvannsystem

BILSKIP: Første fullskala OceanSaver BWT er montert og i drift på Höegh Trove.
BILSKIP: Første fullskala OceanSaver BWT er montert og i drift på Höegh Trove. FOTO: Höegh Höegh

Vekstmarked

Det vil åpne et stort marked, ikke bare for nye skip, men også for eldre etter en overgangsperiode. Forutseende redere bestiller nye skip med BWT-system allerede nå.

OceanSaver begynte utviklingen av sitt system i 2003. En sideeffekt av systemet er at den hindrer rustdannelse i tankene. DNV er godkjent utsteder av typegodkjenningssertifikat på vegne av norske myndigheter.

Les også: Renser mer ballastvann

Korea-kontrakt

I desember fikk OceanSaver gjennombrudd på markedet i Korea med leveranser til en Suezmax-tanker.

BWT-anlegget av typen Mark I fra OceanSaver til 159.000-tonneren Ottoman Integrity, skal ha en kapasitet på 2 x 2.500 m³/h.

I august ble det første fullskala ballstvannrensesystemet tatt i bruk på Höegh Trove, et bilskip i flåten til Höegh Autoliners. Höegh har vært med og finansiert og støttet utviklingen av OceanSaver.

OceanSaver: Klare til å selge

Lederskifte

OceanSaver ansatte i november Houtan Houshangi som fungerende toppsjef etter Stein Foss. Sistnevnte var med å starte OceanSaver i 2003.

Ifølge en pressemelding fra OceanSaver, skal Houtan Houshangi bidra til å få OceanSaver over fra en fas med fokus på produktutvikling til mer industrialisering for et globalt marked.

BW Venture og Investinor er største eiere i OceanSaver.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra