ALT KLART: Forsknings- og utviklingsleder Aage Bjørn Andersen (f.v.), salgssjef Tor Atle Eiken og administrerende direktør Stein Foss i OceanSaver er klare til å motta bestillinger. (Bilde: Mona Strande)
ALT KLART: Salgssjef Tor Atle Eiken (f.v.), forsknings- og utviklingsleder Aage Bjørn Andersen og administrerende direktør Stein Foss i OceanSaver er klare til å motta bestillinger. (Bilde: Mona Strande)
ALT KLART: Salgssjef Tor Atle Eiken (f.v.), forsknings- og utviklingsleder Aage Bjørn Andersen og administrerende direktør Stein Foss i OceanSaver er klare til å motta bestillinger. (Bilde: Mona Strande)
RENSER MER: Leif Höegh & Co har allerede et OceanSaver-testanlegg installert på MV Höegh Trooper. Nå gleder de seg over at systemet er typegodkjent, og har bestilt 10 nye anlegg. (Bilde: Höegh)

Klare til å selge

– Nå har vi et typegodkjent system, så da er alle formaliteter på plass. Nå er vi klare på alle mulige måter til å begynne og selge, levere og installere systemer, sier salgssjef Tor Atle Eiken i OceanSaver.

Tankskip i fokus

8. april fikk de sertifikatet fra DNV, på vegne av Sjøfartsdirektoratet, som beviser at systemet oppfyller kravene i IMOs ballastvannkonvensjon.

Sertifikatet er også et håndfast bevis på at systemet verken inneholder eller bruker noen substans som utgjør en fare for havmiljøet.

OceanSaver satser på tankskip som sitt viktigste marked.

– Vårt system tar lite plass, kan plasseres på ulike steder og tilpasses etter behov, dermed passer det veldig godt på kjemikalietankskip, råolje- og LNG-tankere. Systemet kan for eksempel installeres i EX-sonen, som vil si på dekk i kjemikalieskip og i pumperom på tankskip. Det er derfor dette markedet blir vår hovedfokus, sier administrerende direktør Stein Foss i OceanSaver.

Venter på bestillinger

Nå forventer de at bestillingene snart vil strømme inn.

– Helt siden vi fikk endelig godkjenning fra IMO i oktober i fjor har vi vært i dialog med store verft i Korea og Japan. I tillegg vet vi allerede at vi vil oppfylle kravene i USA, og spesielt California, som stiller enda strengere krav enn IMO. Nå forventer vi bestillinger i løpet av våren og sommeren, sier Eiken.

Men hvor fort bestillingene vil komme, avhenger kanskje også av hvor fort kravene om ballastvannhåndtering blir påbudt.

Foreløpig har for få land ratifisert ballastvannkonvensjonen, som etter hvert skal regulere inntak, utslipp og behandling av ballastvann og sedimenter.

– Det er brukt mye tid på å overbevise redere og verft om at ballastvannhåndtering vil bli et krav. Nå vet alle at kravet vil komme, og det blir flere og flere IMO-godkjente systemer på markedet. Det håper vi gjør at de åpner øynene og setter seg inn i teknologiene på markedet, sier Eiken.

– En viktig milepæl

Leif Höegh & Co har deltatt i utviklingen og testingen av systemet, og er med i eierkonstellasjonen i selskapet sammen med bl.a. StatoilHydro og Sumitomo Corporation.

De synes det er svært gledelig at OceanSaver har fått et håndfast bevis på at systemet er typegodkjent.

– Vi ser på dette som en viktig milepæl for arbeidet med ballastvannshåndtering, og håper dette vil virke positivt inn på prosessen med ratifisering av ballastvannskonvensjonen, sier Stian Aakre, leder for miljø i Höegh Autoliners.

Mange i bestilling

For Höegh er OceanSaver forståelig nok det naturlige valget både i nybygg og i eksisterende skip.

De har allerede ett testanlegg installert på MV Höegh Trooper, og har nå bestilt ti nye anlegg.

– De første anleggene er til våre nybygg i Vinashin, som leveres i 2010-11. Vi kommer høyst sannsynlig også til å installere noen på eksisterende skip, men har ennå ikke bestemt hvilke, sier Aakre.