LYKKES: SalgsdirektørTor Atle Eiken og administrende direktør Stein Foss i Ocean Saver i Drammen kan notere en ordrebok på 350 millioner kroner for ballastvannsystemer til 22 skip. (Bilde: Sven Erik Røed/Ocean Saver)
Kavitasjons torpedo, kalt C3T, er av OceanSavers unike komponenter. Vannhastigheten økes slik at det dannes mikrobobler som imploderer og splitter mikrober. (Bilde: OceaanSaver)
INNFØRIER KRAV: Tidtabell for pålegg om installasjon av ballastvannhåndteringssystemer i henhold til internasjonale krav. (Bilde: OceanSaver)
FIRE DELER: OceanSaver Ballast Water Management System består i hovedsak av filter, kavitasjonsenhet, elektrodialyseenhet og nitrogenmettingsenhet. (Bilde: OceanSaver)

Renser mer ballastvann

  • Industri

Fremmede arter

Ballastvann er en av de viktigste årsakene til at fremmede arter introduseres i fremmede omgivelser, og det er en alvorlig trussel for det biologiske mangfoldet i verdenshavene og sjøene. Bare langs våre kyster er det påvist rundt 80 nye arter av plankton, tang og tare og marine dyr de siste 20 årene. Oppblomstringen av den giftige Chatonellaalgen i Skagerrak og på Sørlandet i 2001 som drepte masse fisk i oppdrettsanlegg, var en introdusert art fra Stillehavet.

IMO-krav

Den internasjonale skipsfartsorganisasjonens (IMO) fastsatte internasjonal konvensjon om håndtering av ballastvann i 2004. Avtalen må ratifiseres av så mange land at de til sammen representerer 35 prosent av verdensflåten. Det mangler noen få land.

Norge er den nest største staten som har ratifisert konvensjonen.

OceanSaver

Behandler ballastvannet gjennom fire trinn:

  • Filtrering
  • Kavitasjon
  • Elektrodialyse
  • Nitrogenmetting

Det koreanske verftet Daewoo har bestilt fem ballastvannsystemer til fem store oljetankere som skal bygges for Oman Shipping Company.

Kontrakten er verdt rundt 75 millioner kroner. OceanSaver tror markedet virkelig er i ferd med å ta av. Snart blir alle større skip, avhengig av størrelse på ballastvanntanker, påbudt å ha et system for å rense ballastvann.

Proppen ut

– Rederiene vet at påbudet kommer, så nå er det ikke så mye nøling lenger. Det er gått hull på byllen, sier Stein Foss, administrerende direktør i OceanSaver til teknisk Ukeblad.

Det har medført at selskapet som allerede har fått IMO-godkjenning har en ordrebok på 350 millioner kroner. Fire store verft har til sammen 22 skip under bygging som skal ha OceanSavers system om bord.

– Det er vi svært fornøyde med og stolte av, sier Foss.

Les også:

Eksplosjonssikker

OceanSaver er i ferd med å få et godt grep på markedet for oljetankere og gass- og kjemikalieskip.

Årsaken er at deres system kan stå i ex-soner, det vil si steder på skipet der det stilles strenge krav for å unngå eksplosjonsfare.

Flere prosesser

OceanSavers system består av filtrering, kavitasjon, elektrodialyse og nitrogenmetting av vannet. Prosessen skal drepe alle typer organismer som kan føres i ballastvannet og som ikke ønskes fraktet til havområder der de ikke naturlig hører hjemme.

Systemet til OceanSaver har en bieffekt: Den hindrer rust i ballasttanker. Nitrogen erstatter det meste av oksygenet i vannet, og minimerer dannelsen av rust.

OceanSavers første kommersielle leveranse kommer i drift i november i år.

– Da skal anlegget om bord på et skip som nå bygges i Kina overtas og kjøres av mannskapet om bord, sier Foss.

Les også:

Må ansette

OceanSaver skal videreutvikle og ser behov for å forenkle systemet. Det meste av systemet settes sammen av innkjøpte produkter og produksjon som settes ut til underleverandører. For å ha kontroll på kvalitet og kostnader, lager OceanSaver selv oksidant-enheten.

– Den er såpass kritisk at vi ønsker full kontroll sel, sier Foss.

OceanSaver har nå 25 ansatte og hovedkontor i Drammen. Selskapet må rekruttere flere medarbeidere.

IMO-krav

– Vi regner med at IMO-konvensjonen som påbyr installasjon av ballastvannrensing vil bli endelig godkjent i 2011. Det vil gå ett år før den trer i kraft, det vil si 2012. Også skip i drift vil få pålegg om å installere slike systemer, sier Foss.

Det betyr et enormt stort marked for aktører som har godkjente systemer. Foreløpig er det ikke så veldig mange systemer som har passert IMOs krav. I tillegg til OceanSaver, er norske Wilhelmsen Ship Equipment (WSE) med Unitor Ballast Water Treatment System (Unitor BWTS) og Optimarin etablert på markedet. Foreløpig er det lite konkurranse mellom de to norske ettersom de ikke konkurrerer i samme segment.