Det er et NH90-helikopter som fabrikken eier og har ansvar for som i første omgang skal til Bardufoss slik at innfasingen kan starte. Men først må maskinen få en ny motor. (Bilde: Luftforsvaret)

Motortrøbbel for første NH90

14 maskiner – 6 milliarder kroner

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring. Rollebytte skal på papiret kunne gjennomføres på fire timer
  • Det kommer to maskiner til Bardufoss i år, og planen er at de seks første helikoptrene skal være på plass i løpet av 2011. Norges 14 helikoptre kan være ferdig levert rundt 2016
  • Den norske NH-90-anskaffelsen har en budsjettramme på nærmere seks milliarder kroner
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia

NH90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn

NH90-helikopteret er tilbudt Norge som midlertidig treningsmaskin for å kompensere for de store forsinkelsene med det kommende fregatt- og kystvakthelikopteret.

Det skulle egentlig blitt levert denne uka.

Men nå blir også kompensasjonen forsinket etter at helikopteret fikk motorproblemer underveis fra AgustaWestland-fabrikken i Italia.

Står i Nederland

– Jeg har ikke alle detaljer, ettersom dette er en industrimaskin som flys av fabrikkens egne folk. Men de skal ha fått indikasjoner underveis om at den ene motoren ikke opererte som normalt. De valgte å gå til basen i Nederland der motoren er blitt inspisert. Etter det jeg har hørt, må motoren byttes ut, forteller oberst Pål-Bjørnar Alfheim til Teknisk Ukeblad.

Han er Sjef Luftsystemer i Luftoperativt inspektorat som har en sentral rolle i den operative testing og evaluering av NH90-flyene.

NH90 har to motorer produsert av Rolls-Royce/Turbomeca.

– Hva sier dette om driftssikkerheten til RTM332-motoren?

– Det vil jeg ikke spekulere i. Jeg registrerer at noen stiller spørsmål ved den, men dette er noe industrien og produsenten må svare for, sier Alfheim.

Tidligversjon

Nå står helikopteret på den nederlandske basen Marine Vliegkamp de Kooy i Den Helder, fem-seks mil nord for Amsterdam. Foreløpig er det uvisst når helikopteret blir flygbart igjen.

Alfheim minner om at dette er en maskin som er langt tidligere på produksjonslinjen enn det de første operative norske flyene vil være. Det første helikopteret som blir i norsk eie skal også leveres i år.

Samtidig er det på det rene at også de seks første produksjonseksemplarene må sørover igjen til etterkonfigurering (retrofit) etter et par år. Det er først maskin nummer 7-14 som leveres fiks ferdig fra fabrikk.

Les mer i disse sakene: Først med NH-90 til sjøs

Nye helikoptre er unyttige for fregattene

Kompensasjon

Det første NH-90-helikopteret som kommer fra AgustaWestland-fabrikken i Nord-Italia er en såkalt industrimaskin som produsenten har ansvar for. Den blir fire måneder i Norge for at norsk personell skal ha noe å trene med, og er en del av kompensasjonen fra NHIndustries for forsinkelsene med NH90-programmet.

Etter de opprinnelige planene skulle leveransen startet i 2005.

Alfheim sier at industrien viser en stor vilje til å bidra til den norske innfasingen. Han påpeker denne siste forsinkelsen som følge av industrimaskinens motorproblem ikke har noen vesentlig betydning i den store sammenhengen.

– Dette er slikt vi må være forberedt på underveis i mottaksprosessen av denne type utstyr, sier han.

Kjevik, så Bardufoss

Når NH90-en kommer seg i lufta igjen, vil det følge den opprinnelige planen om å komme innom Kjevik på vei til hovedbasen på Bardufoss.

334 skvadron utstyres med seks NH-90 som skal støtte fregattene, mens 337 skvadron får åtte kystvakthelikoptre. I tillegg kommer et nytt detasjement på Haakonsvern med NH-90 til støtte for fregatter og kystvaktskip i Sør-Norge.

– Transitflighten går via skolesenteret på Kjevik. Der er det mye treningsfokus på NH90 nå, og dette er en liten gest for at de har gjort en meget god jobb så langt, forteller Alfheim.

NH90 i Kystvaktens farger. Foto: Jan G. Jørgensen Jan G. Jørgensen

Overdreven tro på helikopterteknologi