INDUSTRI

Dyser ned drivstofforbruk

GENIALT: Adm.dir. Henning Kuhlmann (t.v) og tidligere produktsjef Olaf Zimmermann i Becker Marine Systems foran en Mewis Duct, en dyse med finner som reduserer drivstofforbruket med 5-8%.
GENIALT: Adm.dir. Henning Kuhlmann (t.v) og tidligere produktsjef Olaf Zimmermann i Becker Marine Systems foran en Mewis Duct, en dyse med finner som reduserer drivstofforbruket med 5-8%. Bilde: Tore Stensvold
Tore Stensvold
7. okt. 2010 - 07:04

HAMBURG: Enkelt, men genialt. Slik betegner administrerende direktør Henning Kuhlmann i Becker Marine Systems GmbH produktet Mewis Duct.

Den tyske professoren Friedrich Mewis, som har jobbet med skrog og propulsjon i 20 år, så for noen år siden at en kombinasjon av dyse – som gir ekstra skyvkraft – og finner i spesielle vinkler og plassering, gir skipet ekstra fart.



Norsk erfaring

I stedet for å ta virkningen ut i ekstra fart, kan det tas ut i redusert drivstofforbruk og dermed reduserte klimautslipp.

Norske Grieg Shipping var første kunde og har nå Mewis Duct montert på fire av sine skip.



Samarbeid over to år

Allerede i 2008 begynte samarbeidet mellom prosjektdirektør Jan Øyvind Svardal i Grieg Shipping og oppfinneren, Friedrich Mewis. Etter forsøk med modelltsting i sleptank, så det ut til at Griegs-skipene kunne spare 5 - 6 prosent drivstoff.

Den første Mewis Duct ble montert på Star Istind i oktober i fjor. Mot slutten av året skal Grieg evaluere effekten etter ett års drift. Foreløpige resultater ser ut til å bekrefte modellforsøkene.

I DOKK: To-tre dager tar det å montere Mewis Duct. Star Istind fikk montert dysen da skipet  likevel var i dokk for klassesjekk i oktober 2009.
I DOKK: To-tre dager tar det å montere Mewis Duct. Star Istind fikk montert dysen da skipet likevel var i dokk for klassesjekk i oktober 2009. Grieg Shipping

Sparer 5- 6 prosent

– Basert på preliminære analyser, ser vi konturene av drivstoffbesparelser i tråd med testing i modelltank, det vil si rundt fem prosent, sier senior prosjektingeniør Aage Langeland i Grieg Shipping.

Rederiet har montert Mewis Duct på fire open hatch general cargo-skip, og vil etter planen etterinstallere på enda flere.

– Mewis Duct er ett av flere miljøtiltak vi vil bruke på flåten, sier Langeland.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Dytter mye vann

Dysen fungerer best på store bulkskip og tankskip.

– Jo høyere blokk-koeffisient skipet har, det vil si jo større masse av skipet som skal fram i vannet, dess større effekt har dysen, sier produktsjef Olaf Zimmernann.

Han er på vei ut av Becker Marine for å drive sitt eget laboratorium der modellene av Mewis Duct testes før de fabrikkeres og plasseres om bord på skipene.

Han forklarer det geniale å kombinere dyse og finner.

ENKELT: En dyse med finner - to oppfinnelser slått sammen. Hver enkelt Mewis Duct må skreddersys skipet det skal plassres på.
ENKELT: En dyse med finner - to oppfinnelser slått sammen. Hver enkelt Mewis Duct må skreddersys skipet det skal plassres på. Becker Marine Systems

Motvirker krefter

Når propellbladet går opp mott toppen av runden, skaper vannvirvlene en motsatt effekt . Det bremser. Finnene på dysen opphever den negative framdriften fra propellbølgen.

Dysen og dens form og størrelse, gir et ekstra skyv.

– Helt enkelt genialt å kombinere de to teknologiene. Begge er kjente, men ikke gjort sammen før enn for to år siden, sier Zimmermann.



Skreddersøm

Becker Marine Systems har en ordrebok på 50 dyser allerede.

– Vi designer for hvert enkelt skip, kalkulerer, beregner, kjører fluid dynamics og tester i modelltank. Der det skal bygges serier med helt like skip, kan det holde med en test i slepetank, sier Zimmermann.



Utslipp ned

– I Korea installeres det nå en dyse på en 320.000 dødvekttonns supertanker. Modelltestene viser at drivstoffbesparelsen er syv prosent med full last, og åtte prosent når det går i ballast, opplyser Jan P. Folsland i Becker Marines Systems Norway.

Han sier at skipet dermed sparer ca. 900 tonn drivstoff per år og ca. 2.800 tonn CO2-utslipp.

– Nedbetalingstiden for ett skip er ca. ett år for disse store skipene, sier Folsland.

Byggeår: 1999	DVT: 41749	Lengde: 184,50Bredde: 31,0		Bruttotonn: 29.898Containerkapasitet: 1914 TEUFart: Maks 16 knopForbruk: 44 tonn
FORYNGELSE: Star Istind fikk i fjor påmontert en dyse foran propellen. Det 11 år gamle skipet har redusert drivstofforbruket med ca. fem prosent. Grieg Shipping

Sparer vedlikehold

En bieffekt er at vibrasjoner i skipene blir atskillig mindre, spesielt når skipene går i ballast. Rør rister i filler og sprekker når det blir mye vibrasjon, skruer og muttere løsner og deler blir fortere slitt.

– Vi har registrert opp mot 30 prosent reduksjon i vibrasjoner. Det betyr mye mindre slitasje, og dermed sparte utgifter til utskifting, reparasjon og vedlikehold, sier Zimmermann.

Kuhlmann opplyser at Mewis Duct passer like bra på nye som for gamle skip.

– De fem første ordrene våre gjelder alle retrofit. Det tar tre til fem dager å montere og gjøres ved planlagt dokking, sier Kuhlmann.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.