Her leter et AN-26-fly fra det vietnamesiske forsvaret etter det savnede Boeing-flyet fra Malaysia Airlines. FOTO: REUTERS (Bilde: KHAM)

MH370

Det savnede flyet styrtet sør i Indiahavet

– Ingen kan ha overlevd.

Malaysias statsminister sier at det savnede flyet styrtet i Indiahavet, der det sist ble observert vest for den australske byen Perth. Pårørende er varslet om at ingen kan ha overlevd styrten.

Malaysia Airlines har meddelt de pårørende at det ikke er noe håp om å finne noen av de 239 personene som var om bord, i live.

Les også: Norsk skip framme i søkeområdet i Indiahavet

Tekstmelding til pårørende

«Malaysia Airlines beklager at vi må anta utover enhver rimelig tvil at MH370 er tapt og at ingen av de som var om bord, overlevde», skrev flyselskapet i en tekstmelding til de etterlatte.

Etter nye analyser er det ikke lenger tvil om at flyet styrtet sør i Indiahavet, slår malaysiske myndigheter fast.

– Den siste posisjonen er et avsidesliggende sted, langt fra noen mulige steder å lande. Derfor er det med stor sorg at jeg må informere dere om at de nye opplysningene betyr at flygningen endte sør i Indiahavet, sa statsminister Najib Razak på en pressekonferanse mandag.

Under en pressekonferanse fortalte Malaysias statsminister Najib Razak at MH370 styrtet i havet.
Under en pressekonferanse fortalte Malaysias statsminister Najib Razak at MH370 styrtet i havet. NTB Scanpix

Ikke funnet

Boeing 777-maskinen skal ikke være funnet, men nye analyser utført av britiske etterforskere viser at det fløy langs den sørlige korridoren i Indiahavet, langt fra flyets opprinnelige rute.

– Inmarsat, det britiske selskapet som ga satellittdataene som indikerte den nordlige og den sørlige korridoren, har gjort nye beregninger. Med en type analyse som aldri tidligere har vært brukt i slike etterforskninger, har de kastet nytt lys over MH370s flykorridor. Flyets siste posisjon var midt i Indiahavet, vest for Perth, sa statsministeren.

Et kinesisk og et australsk fly gjorde mandag morgen nye funn under søket etter det savnede flyet, men Razak sa ingenting om de nye funnene.

Les også: Vrakrestenes posisjon kan avsløre mye

Mange døde

Malaysia Airlines' MH370-flygning tok av fra Kuala Lumpur rett etter midnatt 8. mars og skulle etter planen ha landet i Beijing omtrent seks timer senere. Men maskinen meldte aldri sin ankomst i vietnamesisk luftrom, og siden har flyet og de 227 passasjerene og 12 besetningsmedlemmene vært savnet.

Det antas at flyets kommunikasjonssystem ble slått av med vilje, og at flyet deretter endret kurs og fortsatte å fly i inntil sju timer. Det var fint vær i området, og det ble ikke fanget opp noe nødsignal.

25 land har deltatt i leteaksjonen, som de første dagene konsentrerte seg om et område nord for ekvator i Indiahavet. De siste dagene har letingen blitt mer og mer konsentrert om en relativt smal stripe i sør, tusenvis av kilometer unna flyets planlagte kurs.

Samtidig fortsetter etterforskningen på land. Over 100 mennesker har blitt avhørt, blant dem familiene til flyets piloter. 

Første gang

Flyselskapet opplyste mandag at annenflyger Fariq Abdul Hamid (27) på det savnede flyet fløy flytypen for første gang uten en såkalt «check co-pilot».

Ifølge selskapet er det vanlig prosedyre at nye annenflygere på flytypen har med seg en mer erfaren pilot de fem første gangene de flyr.

– De fem første flygningene har co-piloten med seg det vi kaller en «check co-pilot». Han hadde faktisk nettopp fullført de første flygningene. Vi så ikke noen problemer med ham, sier direktør Ahmad Jauhari Yahya i Malaysia Airlines. 

Både Hamid og kaptein Zaharie Ahmad Shah (53) har blitt grundig etterforsket etter at malaysiske myndigheter sa at flyet kan ha styrtet på grunn av en villet handling fra noen i cockpiten.

Les også:

– Kommunikasjonsutstyret ble slått av og flyets kurs endret med vilje

Vet fortsatt ikke hvor MH370 fløy