Et skip fra den malaysiske marinen og et amerikansk helikopter søker etter det savnede flyet. (Bilde: REUTERS)

MH370

– Kommunikasjonsutstyret ble slått av og flyets kurs endret med vilje

 

Kommunikasjonsutstyret om bord i det savnede Malaysia Airlines-flyet ble slått av, og flyets kurs endret med vilje, ifølge Malaysias statsminister.

Kommunikasjonsutstyret om bord i flight MH370 ble slått av da flyet var like ved Malaysias østkyst, opplyser statsminister Najib Razak. Flyet snudde deretter vestover og forsvant ut av Sør-Kina-havet.

– Disse bevegelsene samsvarer med bevisste handlinger utført av noen om bord i flyet, fastslår statsministeren.

En anonym regjeringskilde i Malaysia sier ifølge Sky News at etterforskerne nå har konkludert med at flyet kapret.

Men statsministeren vil ikke bekrefte dette.

– Jeg vil gjøre det klart at vi fortsatt etterforsker alle muligheter for hvorfor flyet avvek fra sin planlagte kurs, sier Najib.

Les også: Vrakrestenes posisjon kan avsløre mye

«Ikke lenger en teori»

Den anonyme regjeringskilden forteller at etterforskerne ikke har klart å fastslå noe motiv, og at det fortsatt er uklart hvor flyet befinner seg, men at det likevel er «utvetydig» at flyet ble kapret.

– Kapringen er ikke lenger en teori, men en konklusjon, sier kilden.

En annen malaysisk kilde hevder at det savnede flyets kurs ble endret av en erfaren pilot med inngående kjennskap til radarposisjonene i området.

– Det er nødt til å ha vært en dyktig pilot, sier kilden.

Han baserer konklusjonen på de hemmelige opplysningene om flyets bevegelser fra militære radarer.

– Han visste hvordan man skulle unngå sivile radarer. Han ser ut til å ha studert hvordan man unngår dem, sier den anonyme kilden.

Ifølge avisa Wall Street Journal mener også amerikanske etterforskere at det er sannsynlig at flyet ble utsatt for sabotasje.

Les også: Øynene er de beste sensorene i jakten på MH370

To korridorer

Nye satellittopplysninger plasserer flyet i én av to mulige korridorer, opplyser statsminister Najib – en nordlig korridor omtrent fra Thailand til grensene mot Kasakhstan og Turkmenistan, og en sørlig omtrent fra Indonesia til det sørlige Indiahavet.

Det er samtidig bekreftet at flyet ble observert på militær radar etter at flyets kurs ble endret. På grunn av de nye opplysningene avsluttes nå søket etter flyet i Sør-Kina-havet.

Siste satellittkommunikasjon fra flyet ble fanget opp klokka 8.11 lokal tid lørdag 8. mars, mer enn seks timer etter at flyet forsvant fra den sivile radaren. Det er denne kommunikasjonen som plasserer flyet i én av de to mulige korridorene.

– Satellittopplysningene er av en slik art at vi ikke kan bekrefte flyets presise posisjon, sier Najib.

Les også: Her lager Airbus en askesky for å teste norsk teknologi

Ny fase

Søket etter det savnede flyet går nå inn i en ny fase, ifølge statsministeren. Den nye informasjonen om hvilken vei flyet kan ha gått, gjør at en rekke nye land vil bli trukket inn i etterforskningen.

– Vi har fulgt alle spor og undersøkt alle muligheter. Vi håper denne nye informasjonen vil føre oss ett skritt nærmere et funn, sier han.

I dagene framover vil det bli lagt større vekt på etterforskning av besetningen og passasjerene, tilføyer statsministeren. Det var i alt 239 mennesker om bord i flyet da det forsvant.

Lørdag gjennomsøkte politiet den 53 år gamle flykapteinens bolig.

USAs føderale politi FBI har allerede gransket bakgrunnen til både besetning og passasjerer på flyet uten å finne noen tilknytning til terroristgrupper eller andre tegn på at noen skulle ville kapre eller styrte flyet.

Les også: Nå flyr DC-10 med passasjerer for siste gang