Malaysia Airlines MH370 er fortsatt savnet og malaysiske myndigheter har fortsatt ikke noe klart bilde av B777-flyets bevegelser etter at transpondersignalene forsvant.
Det kom fram på en pressekonferanse onsdag.
Trenger mer tid
Myndighetene har et radarplott av et fly på vei vestover i området MH370 befant seg da signalene forsvant, men de er fortsatt ikke sikre på om dette er samme fly.
Ifølge Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein trenger de et døgn til for å analysere radardataene, altså å sammenholde sekundærradaropplysningene fra flyets transpondere med radarplott fra primærradarene.
– Vi vet altså fortsatt ikke om radarplottet var av MH370. Dette fortsetter vi nå å analysere, og derfor har vi søkt og fortsetter å søke på flere steder. Vår informasjon har hele tiden vært konsistent, og det er ingen forvirring her dersom man ikke prøver å skape slik forvirring. Vi har ingen ting å skjule, vår informasjon har vært konsistent helt siden lørdag, sa ministeren på pressekonferansen.
Les også: Vrakrestenes posisjon kan avsløre mye
Hvorfor ingen avskjæring?
Malaysias militære representanter påpekte at det var deres plikt å respondere med å sende letestyrker til Malakkastredet da de fikk indikasjoner på at flyet kunne ha snudd.
De militære representantene på pressekonferansen ble spurt om hvorfor det i så fall ikke ble sendt opp kampfly for å avskjære et ukjent fly som var på vei inn over fastlandet.
Svaret var at radaroperatøren ikke kategoriserte dette som et fiendtlig fly.
Stor operasjon
I tillegg til at søkeområdet er utvidet både i Malakkastredet og Sørkinahavet og at tolv nasjoner, nå inkludert India og Japan, deltar i det som fortsatt defineres som en søk- og redningsoperasjon, får malaysiske myndigheter bidrag fra fly- og motorprodusentlandene.
Fra USA er allerede flyrprodusenten Boeing på plass sammen med representanter fra flyhavarikommisjonen NTSB og luftfartsmyndigheten FAA.
Nå er også representater fra motorprodusenten Rolls-Royce fra Storbritannia på vei sammen med landets flyhavarikommisjon AAIB.
42 skip og 39 fly deltar nå i søket.
Hishammuddin Hussein understreket at det aller viktigste nå er å finne flyet og ikke minst ferdsskriveren og taleregistratoren (FDR/CVR).
Les også:
Øynene er de beste sensorene i jakten på MH370
– Det forsvunnede Boeing-flyet kan ha gått i oppløsning i lufta