Han har ikke noe i mot step-skrog, det vil si skrog som lett slipper vannet og går opp i plan, men konstruerer båter for profesjonelle brukere, redningsbåter, militærfartøy og andre som skal tåle røffere sjø og relativt høy fart, opp mot 50 knop.
– Det er ikke nødvendigvis noe galt med stepskrog. Det spørs hvilke egenskaper du ønsker av båten og bruksområdet. De fleste hurtiggående redningsbåter har av manøvrerings og sikkerhetshensyn vannjet og opererer i området 30–40 knop, sier Kullmann til Teknisk Ukeblad.
Bård Eker: – Fartsbåtene er ikke farlige
Burud-ulykken: Livsfarlig med brå sving i høy fart
Raskere
Fordelen med step-skrog er at båten lettere planer og har mindre motstand i vannet. Det betyr spart drivstoff og høyere fart.
– Har du en båt som går svært fort, 40–50 knop eller mer, da må du kjøre deretter, sier Kullmann.
Kompromiss
Fritidsbåter er som regel beregnet på kjøring i godt vær og små bølger. – Slike båter er alltid et kompromiss. Det finnes ikke båter som er ideelle for alle hastigheter og sjøforhold, påpeker Kullmann.
Den raske RIB-en Kiwi-gründer Per Erik Burud førte da alle fire om bord ble kastet ut i fart, var beregnet på fritidsbruk, med egenutviklete stå-seter. Den 29 fot store Goldfish-båten kunne oppnå hastighet på 70–80 knop, det vil si opp i 150 km/h.
Båter for det profesjonelle markedet er som regel utstyrt med sadel der fører og passasjerer har bøyle å holde seg i og klemmer lårene mot salen og med beina i dørken. Båtene har som regel en meget dyp V-bunn som sørger for god kontakt med vannet.
– Setene gjør at man sitter, eller nærmest står støtt, og skrogform gjør at båten tåler S-svinger og 8-tallssvinger i bølger fra alle retninger og grov sjø uten at noen faller over bord på grunn av uventete bevegelser, sier Kullmann.
Førerkrav
Båtdesigner Geir Arnestad står bak en rekke offshore racingbåter samt fritidsbåter for Arctic Blue Boats, alle med step-skrog.
Han vil ikke uttale seg om Burud-ulykken spesielt, men sier på generelt grunnlag at alle hurtiggående båter og spesielt i hastigheter over 50 knop, setter store krav til føreren.
– Step-skrog medfører at båtene går høyt og lett i plan. Det er kilent å føre båter i så høy fart med liten kontaktflate mot vann, sier Arnestad til TU.
Frifant fører
For to år siden omkom en passasjer under testkjøring av en Obsession 33, en RIB med step-skrog. Båten "tverret" i Tromøysundet ved Arendal. Alle fire ble kastet over bord. Tre klarte å svømme i land.
Båtføreren ble tiltalt for uaktsomt drap, men frifunnet. En DNV-rapport utelukket at båten hadde truffet noe objekt i vannet.
DNV gjorde mange forsøk på å tverre båten i ulike hastigheter, men måtte over 54 knop for at det skulle skje. På ulykkestidspunktet skal ikke båten hatt så stor fart. Ulykkesårsaken synes fortsatt noe uklar.