LETTER: Båten sitter klistret i en brå sving i 55 knop selv med step-skrog.Bilde: Espen Zachariassen
Bård Eker vil demonstrere for TU at step-skrog ikke sitter dårligere på vannet en en hvilken som helst annen båt med et godt V-skrog.Bilde: Espen Zachariassen
Bråsvingen med en Hydrolift S 24 ble innledet i ca 55 knop.Bilde: Espen Zachariassen
Skroget skjærer lite ned i vannet, men sitter likevel godt. Ingen tegn til sladd eller tverring selv i 55 knop.Bilde: Espen Zachariassen
V-formen gir stabilitet i svingen. De fleste produsenter som bruker V-form har om lag samme gjennomsnittlige vinkel.Bilde: Espen Zachariassen
Teknisk sjef Christoffer A. Haarbye og Bård Eker ser på mens en Hydrolift S 28 vaskes før sjøsetting.Bilde: Tore Stensvold
VISER:Teknisk sjef i Hydrolift, Christoffer A. Haarbye under en Hydrolift S 28 med to step. Luft føres inn under skroget via kanalene man ser tydelig nesten på tvers av skroget. Rett bak er skroget trappet ned. Ørsmå luftbobler vil dermed smøre skroget og minske friksjonen.Bilde: Tore Stensvold
TRINN: En Hyrolift S 28 med to step. Luft føres inn under skroget via kanalene man ser tydelig nesten på tvers av skroget. Rett bak er skroget trappet ned. Ørsmå luftbobler vil dermed smøre skroget og minske friksjonen.Bilde: Tore Stensvold
MODELL: Bård Eker viser modell av den første båten han designet med step-skrog.Bilde: Tore Stensvold
Toppfart er mellom 55 og 60 knop.Bilde: Espen Zachariassen
På vei inn mot bråsving i rundt 55 knop.Bilde: Espen Zachariassen
Hydrolift-skroget har en markant V i baugen, man vinkelen avtar gradvis bakover. Gjennomsnitt er 24 grader.Bilde: Espen Zachariassen
Farten er nede i 40 knop etter bråsvingen.Bilde: Espen Zachariassen