Prosjekter

I dag vedtar Stortinget ny rv 4 - og sender mesteparten av regningen til bilistene

Stortinget kommer mandag med en julegave til bilistene i Innlandet: Ny riksvei – og en bompengeregning på 1,3 milliarder kroner.

Roa_3
Roa_3
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
7. des. 2020 - 09:02

Mandag vedtas prosjektet riksvei 4 Roa-Gran, inkludert Jaren-Amundrud/Almenningsdelet-Lygnebakken, i Stortinget.

Av innstillingen fra Stortingets transportkomité fremgår det at det er en samlet komité som står bak tilrådningen.

Kostnadsrammen for prosjektet er 2,18 milliarder kroner, og prosjektet skal finansieres med 1,3 milliarder kroner i bompenger.

Krigen i Ukraina er en av drivkraftene bak verdens etterspørsel etter våpen.
Les også:

Rekordhøye inntekter for verdens største våpenprodusenter

– Melkeku

Kart rv 4
Kart rv 4

Fremskrittspartiets bompengegeneral Bård Hoksrud må motvillig erkjenne at partiet er med på å sende en ny milliardregning til bilistene, denne gangen på Hadeland i Innlandet nord for Oslo.

Frp har fremmet et eget forslag om statlig fullfinansiering av prosjektet, men støtter subsidiært tilrådningen fra hele komiteen for å få satt i gang veiprosjektet.

– Frp er veldig tydelig på at vi mener bompenger er en ekstraskatt, og at veier bør finansieres på samme måte som helse, skole og andre ting. Men dette er blitt en melkeku som de andre partiene synes det er helt greit å bruke, sier Hoksrud til NTB.

vtalen mellom Northvolt og Lyten innebærer at sistnevnte tar over blant annet batterifabrikken i Skellefteå nord i Sverige.
Les også:

Amerikansk batteriselskap: Kjøper opp Northvolt-restene

Kutter i 2021

Fremskrittspartiet har ved flere korsveier fått kuttet bompengebelastningen for norske bilister, senest i budsjettavtalen som nylig ble klar for 2021.

Der fikk partiet pusset på 670 millioner kroner til bompengekutt, noe som betyr at det totalt sett er satt av over 2 milliarder kroner til dette formålet utenfor byområdene neste år.

I budsjettavtalen lå sju konkrete prosjekter inne med kutt på totalt 1,2 milliarder kroner.

Samtidig lå bompengereduksjoner inne i omkring 40 prosjekter allerede i regjeringens budsjettforslag i oktober.

 

Nye rekorder

Like fullt har bompengebelastningen for norske bilister økt år for år, også med borgerlig styre siden 2013.

I koronaåret 2020 blir det innbetalt rundt 12,3 milliarder kroner i bompenger, anslår Samferdselsdepartementet. Det er i så fall ny rekord for ellevte år på rad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Se og bli sett med Business Norway

I regjeringens budsjettforslag for 2021 kom det fram at det også i fjor ble satt ny rekord i innbetalte bompenger. I 2019 ble det innbetalt totalt 12,1 milliarder.

Den gjenstående bompengegjelden var ved utgangen av 2019 på totalt 62 milliarder kroner.

(©NTB)

I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel.
Les også:

NRK: Over 200 tunneler innfrir ikke sikkerhetskrav

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.