E6 KOLOMOEN-MOELV

I går åpnet 18 kilometer ny E6 gjennom Innlandet

Det har vært både plankekjøring og krevende byggearbeider.

Det nye toplanskrysset ved Brumunddal.
Det nye toplanskrysset ved Brumunddal. Foto: Bjørn Olav Amundsen
1. juli 2020 - 05:30

(Denne reportasjen står også på trykk i Våre Veger nr. 6 i 2020. Trykk her for å bestille abonnement på bladet.)

Vis mer

1.  juli åpner formelt de 18 nye kilometrene fra Kåterud til Brumunddal. Men trafikken forbi Hamar ble satt på med fartsgrense 80 km/t allerede to uker dager før.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide åpnet strekningen klokka 11.30 onsdag. 

Deler av den nye strekningen har vel vært litt sånn plankekjøring, kan vi si, mens andre steder har bydd på krevende arbeid. 

Vi starter i sør

Vi skal ta det hele sørfra:

Mai 2020. Veisystemet ved Åkerskrysset er så godt som ferdig. <i>Foto:  Rune Kjøs/Nye Veier</i>
Mai 2020. Veisystemet ved Åkerskrysset er så godt som ferdig. Foto:  Rune Kjøs/Nye Veier

Ved Åkerkrysset med avkjøring til Hamar og Elverum har Nye Veier bygd firefelts lokalvei med gang- og sykkelveg mellom Hamar og Ridabu. Selve toplanskrysset består av en stor, åpen rundkjøring som ligger over E6. I midten av den buer det seg en elegant gang- og sykkelvei med fire avkjøringer.

Dette krysset er kanskje det punktet med høyest trafikk i Innlandet: Samlet ÅDT er på rundt 40.000.

Og Åkerskrysset med det tilhørende naturreservatet Åkersvika like nordenfor har vært et av de mest krevende punktene på hele prosjektet.

Prosjektdirektør Øivind Moshagen i Nye Veier foran det nye toplanskrysset på Åker. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Prosjektdirektør Øivind Moshagen i Nye Veier foran det nye toplanskrysset på Åker. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

– Her har det vært mye å tenke på: Geoteknikk, jernbane like ved, et komplisert kryss, mye betong, fotgjengere som passerer hele tiden, støy – ja, alt dette og mer til på et konsentrert område, forteller prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.

Og for Åkersvikas vedkommende: Her er det faktisk blitt mer plass til naturreservatet enn det var før. Og også til forskjell fra tidligere blir alt vann som renner fra veien samlet opp og behandlet. Ikke noe slipper ut i reservatet.

– Og det aller beste er at vi ikke har hatt noen alvorlige miljøhendelser her i løpet av arbeidet. Det har vi vært svært opptatt av, sier Moshagen.

Selv om det finnes mange tekniske løsninger, må lekkasjesøker Tony Sturle Karlsen av og til gripe til en grunnleggende metode: En stang som plasseres på vannledningen for å lytte etter lekkasjer.
Les også

Tar i bruk gammel teknologi: 32 prosent av drikkevannet forsvinner i lekkasjer

Mye trafikk overalt

Lenger nordover har det vært mindre krevende, og mer snakk om standardisert utvidelse av eksisterende vei.

Gang- og sykkelveien som slynger seg i sentrum av Åkerskrysset. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Gang- og sykkelveien som slynger seg i sentrum av Åkerskrysset. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

– Der har trafikkavviklingen vært det mest krevende. Men samtidig tror jeg bilistene har lagt merke til framdriften. De har sett at det er blitt jobbet seks dager i uka i tre år på dette anlegget. Folk ser at det skjer noe, sier han.

Her ligger ÅDT på rundt 20.000, men analysene tilsier at tallet kan bli på opp mot 30.000 i løpet av ti år eller så.

– Prognosene tilsa stor vekst i trafikken allerede før vi begynte å bygge: Tre prosent økning i året, og det er sjeldent og over tre ganger så mye som på de fleste andre hovedveier, sier Moshagen.

Bjørn Laksforsmo, divisjonsdirektør i Vegvesenet, på pressebriefen i forbindelse med fremleggelse av PwCs rapport om Tretten bru.
Les også

Får sterk kritikk etter forbud: – Som å slutte å bygge fly fordi et fly har styrtet

Mye stas med denne veien

– Og vi åpner før sommertrafikken – det er stas – og vi åpner sju måneder før tiden, og det er ekstra stas, sier han.

Området ved Åkerskrysset og Åkersvika slik det så ut i mai 2019. <i>Foto:  Rune Kjøs/Nye Veier</i>
Området ved Åkerskrysset og Åkersvika slik det så ut i mai 2019. Foto:  Rune Kjøs/Nye Veier

Opprinnelig var planen at Arnkvern-Moelv skulle åpne sommeren 2021, men i 2017 ble det altså inngått avtale med Veidekke om åpning i desember 2020 for hele den strekningen. Og de 12 kilometrene mellom Arnkvern og Brumunddal åpner altså 1. juli.

Videre på nyveien: Fra Åkersvika og nordover kommer fire toplanskryss med ganske korte mellomrom. Ved det siste av de fire – Bergshøgda – traff entreprenørene på dårligere fjell i skjæringen enn ventet. Tidsrommet med omkjøring i dette området måtte derfor bli en del lenger enn beregnet.

Betongpeler som ikke nådde ned til fjell var hovedproblemet under byggingen av Seutbrua.
Les også

Partene skal krangle tre måneder i rettssalen om dette veiprosjektet

Monsterkulverten

Og nederst i bakken nordover fra Bergshøgda har vi det som Nye Veier kaller den første InterCity-konstruksjonen i landet: En enorm kulvert for framtidig jernbane under E6.

– Det er en monsterkulvert. Den er 21,5 meter bred målt vinkelrett på framtidige spor, har plass til tre framtidige spor og er cirka ni meter høy. Den er dimensjonert for framtidig jernbaneutbygging, om det blir om ti eller 15 år. Den koster rundt 150 millioner kroner å bygge nå, men Bane Nor sparer 450 millioner på at den anlegges nå i stedet for å ta en atskillig mer komplisert jobb om ti år eller mer, sier Moshagen.

Det nye toplanskrysset ved Brumunddal. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Det nye toplanskrysset ved Brumunddal. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

Så følger ei platebru over elva Brumunda, ikke så lang. Her ble entreprenør Veidekke ferdig akkurat i tide før vårflommen kom.

– Krysset ved Brumunddal er et temmelig standardisert men stort toplanskryss, men det er mye gang- og sykkelvei der og flere kulverter enn normalt på grunn av mange gående og syklende, sier han.

Mellom veien og elva ligger blant annet Brumunddals høye og velkjente trehotell, og kommunen er i gang med å ruste kraftig opp i store deler av området.

– Vi har kommet gjennom hele prosjektet uten alvorlige personskader, og det er vi svært fornøyd med, sier prosjektdirektør Moshagen. 

Vis mer
dministrerende direktør Martin Fjell sier at kontrakten med US Navy er svært viktig og kan åpne flere dører, både militært og sivilt.
Les også

Kongsberg landet kontrakt med US Navy: – Et veldig stort marked

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.