tunneler

I 2015 falt det stein fra tak og vegger. Nå er Porsgrunnstunnelen blitt ny

10. desember gjenåpnet en sentral ferdselsåre i Grenlandsbyen.

Til høyre ser vi påkjøringsrampa fra Herøyasiden, som nå passerer over det splitter nye tekniske bygget.
Til høyre ser vi påkjøringsrampa fra Herøyasiden, som nå passerer over det splitter nye tekniske bygget. Foto: Morten Jordbakke, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
11. des. 2019 - 15:11

Det begynte å bli kritisk med Porsgrunnstunnelen, en del av riksveg 356, de siste årene. Deler av elektronikken sluttet å fungere ved en anledning. I 2015 falt stein ned fra tak og vegger, og tunnelen måtte stenges.

Tunnelen ble satt under trafikk i 1989, og de tekniske installasjonene har hatt sin levetid. Vedlikeholdskostnadene økte og økte, og den måtte uansett rehabiliteres i henhold til tunnelforskriften. I januar lyste Vegvesenet ut arbeidet, og AF Gruppen fikk kontrakten.

Skipstunnelens tversnitt er 49 x 36 meter. Det betyr fjerning av dobbelt så mye stein som i verdens lengste veitunnel, Lærdalstunnelen.
Kommentar

Må det «bompenger» til? 

Totalstengt under rehabiliteringen

Tunnelen har vært totalstengt fra Jernbanegata og ned til Raskebakken i byggeperioden, og det har såklart lettet arbeidet en god del.

Sikringsarbeidet som er gjort i Porsgrunnstunnelen skal sørge for at det ikke raser stein fra tunneltaket i fremtiden. Foto:  Morten Jordbakke, Statens vegvesen
Sikringsarbeidet som er gjort i Porsgrunnstunnelen skal sørge for at det ikke raser stein fra tunneltaket i fremtiden. Foto:  Morten Jordbakke, Statens vegvesen

En litt spesiell løsning er påkjøringsrampa ned mot tunnelen fra Herøyasiden. Her sprengte entreprenøren vekk fjell, bygde nytt teknisk bygg og bygde opp rampa igjen på toppen av bygget.

– Vi har vel tatt et skikkelig tak når vi først var i gang, og har kostet på en del mer enn det som var tenkt. Vi skulle i utgangspunktet ikke gjøre noe med kjøredekket, men dekket var betong fra 1989, og det var modent for utskifting. Så vi fant ut at det var lurt å ta det nå, og fikk lagt to lag med asfalt, forteller Vegvesenets byggeleder Torgeir Haugland i en reportasje i siste utgave av Våre Veger. (Trykk her for å bli abonnent.)

Dronebilder av Blixtunnelen på Follobanen.
Les også:

Bane Nor: Krever opptil 298 mill. av Follobane-entreprenøren

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.