INDUSTRI

I 2014 kjøpte miljøprofessoren en Golf TDI. Nå går han til sak mot Volkswagen

Og NAF vil hjelpe norske bileiere i eventuelle søksmål.

I 2014 kjøpte miljøprofessoren en bil av denne typen - 2015 Golf TDI. Nå har han gått til sak mot Volkswagen.
I 2014 kjøpte miljøprofessoren en bil av denne typen - 2015 Golf TDI. Nå har han gått til sak mot Volkswagen. Bilde: Volkswagen
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
30. sep. 2015 - 15:46

I 2014 kjøpte collegeprofessor Peter Brewitt en 2015 Golf TDI med dieselmotor fra en forhandler. Nå vil han ha erstatning fra Volkswagen og er en av flere amerikanske bilkjøpere som har gått til sak mot bilgiganten.

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Brewitt, som ikke ønsker å kommentere saken etter råd fra advokaten.

Ytelse, lave utslipp og drivstofføkonomi var avgjørende da han valgte dieselbilen, fremgår det av stevningen.

Europas største bilprodusent risikerer etter skandalen bøter på opptil 18 milliarder dollar, i tillegg kommer erstatningskravene fra kjøpere som Brewitt. I California har også flere uavhengige bilforhandlere saksøkt Volkswagen.

Les også: Her er Teslas Model X

– Hadde aldri kjøpt bilen

«Som professor i miljøstudier og en som var dypt bekymret for miljøet, var Mr. Brewitts beslutning om å kjøpe Golf TDI tungt basert på det faktum at Volkswagen fremstilte bilen som 'a clean diesel'», skriver advokatene i stevningen.

Brewitt underviser i miljøstudier ved Wofford College i Spartanburg i South Carolina.

Han hadde aldri kjøpt bilen dersom det var kjent at den hadde en såkalt defeat device for å omgå utslippstestene, heter det videre.

147.139 berørte biler i Norge. Volkswagen: 147.139 berørte biler i Norge

– Ren løgn

Stevningen ligger nå hos en domstol i Virginia.

Professoren er rystet over at bilen slipper ut mer enn det Volkswagen fortalte.

Han tror også at enhver tilbaketrekking av bilen, endring eller modifisering vil svekke ytelsen, gå ut over drivstofføkonomien og redusere annenhåndsverdien.

«Volkswagen og Audis påstander om utslipp og miljøfordeler var bygget på ren løgn», heter det i stevningen.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å innhente en kommentar fra Volkswagen i USA, som er part i de amerikanske massesøksmålene.

– Vi kommenterer ikke pågående rettsprosesser, skriver Mario Guerreiro, som leder kommunikasjonsavdelingen hos Volkswagen i USA i en epost.

Les også: Slik kan VW ha lurt utslippsmålingen

Fortvilte VW-eiere

Også i Norge kan saken ende i søksmål.

NAF blir i disse dager nedringt av fortvilte VW-eiere som lurer på hva som vil skje med bilene deres.

– «Får jeg mindre trekkraft på bilen min? Får jeg en annen opplevelse med den bilen jeg har kjøpt?» er typiske spørsmål, ifølge Jan Ivar Engebretsen kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I NAF er de svært spente på den tekniske løsningen VW har varslet at de vil presentere for tyske godkjenningsmyndigheter neste måned. Det er knyttet mest spenning til virkningen på effekten.

– Det blir spennende å se hva de kommer til å gjøre. Softwaren bestemmer mye, det blir som å chippe en bil på en måte. Man gjør noe med programmeringen og det vil påvirke bilen i negativ eller positiv retning.

Les også: Audis nye el-SUV får 500 km rekkevidde

Hva får kundene?

Dersom VW-eierne ikke blir fornøyde med endringene, vil dette føre til en rekke nye spørsmål.

– Kunden har kjøpt en vare. Man vet fra før av at når man ikke får den varen man har betalt for, så har man reklamasjonsgrunnlag og da er det et spørsmål om man vil få tilbakebetalt noe. Får man da hevelse av kjøpet? Får man byttet bil? spør Engebretsen.

– Man vet ikke hva dette innebærer til syvende og sist. Hvis det skjer noe så kundene blir skadelidende, så må det skje noe opp mot forhandler, fortsetter han.

Et annet spørsmål går på forholdet mellom myndighet og leverandør og handler om eventuelt for lite innbetalte avgifter i forhold til utslipp.

– Dette gjenstår også å se, sier Engebretsen.

Les også: Her setter elbilen verdensrekord

Vil hjelpe bileiere

Norske VW-eiere har nevnt mulighetene for søksmål i forbindelse med saken for NAF, bekrefter Engebretsen.

– Vi har fått spørsmål om det, men da har vi sagt at det er litt for tidlig å begynne å snakke om det fordi man må se konsekvensene av oppgraderingen og så må man jobbe videre med saken.

– Vi følger nøye med og vi står klar til å hjelpe bileiere dersom det blir behov for det så kommer vi til å kjøre sakene for våre medlemmer, sier han

Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.