Ikke så morsomt lenger: Dieselbilene fra Volkswagengruppen i USA slipper ut mer NOx enn miljøtestene tyder på. (Bilde: VAG)
Kan motor: Sivilingeniør og konsulent i motor og brennstoffteknologi, Knut Skårdalsmo, tror VW-gruppen har jukset for å få ned forbruket av AdBlue.

ADBLUE

Slik kan VW ha lurt utslippsmålingen

Bilprodusenter er blitt tatt i slikt gjennom mange tiår.

Volkswagen er ikke ute i USA. Konsernet er tatt for å tilpasse utslippstallene fra dieselbiler til de testene som de utsettes for. Nå stuper aksjekursene og hodene ruller. Kinnene er røde, så her er det nok en hund eller to begravet.

De amerikanske miljømyndigheter har anklaget det tyske konsernet for å rigge motorstyringen slik at motoren slipper ut mindre NOx når den blir utsatt for en miljøtest.

– Med så mye elektronikk det er i en moderne bil er det ikke vanskelig å finne ut når den kjøres i en testsyklus. For å få enhetlige tester blir bilene kjørt i laboratorium etter helt bestemte belastningsprogrammer. Vet du hvordan belastningsmønsteret ser ut kan driftsbetingelsene til motoren tilpasses slik at NOx-utslippet reduseres, sier sivilingeniør og konsulent i motor og brennstoffteknologi, Knut Skårdalsmo.

Les også: Fjerner en av bensinmotorens største utfordringer

AdBlue

Skårdalsmo understreker at de amerikanske kravene til slike tester er mer virkelighetstro og mye tøffere enn de vi har i Europa.

For å klare kravene benytter derfor nyere amerikanske personbiler med dieselmotor urea-tilsetning, det vi kaller AdBlue, som omdanner NOx til nitrogen og damp. I Europa er det tunge kjøretøyer med Eur 6 klassifiserte motorer som bruker dette stoffet, som Yara er en stor produsent av.

Men AdBlue er ikke noe hvermannsen har lyst til å håndtere.

Det er noe griseri og det lukter pyton. Derfor kan det tenke seg at en viktig grunn til å holde AdBlue-forbruket nede er å begrense det slik at det holder å fylle tanken når bilen er på service. Og selvfølgelig gjøre den billigere i drift, sier Skårdalsmo.

Men det er tøft om bilen kjøres hardt. NOx blir det mer av når temperaturen går opp. Da må motoren sprøyte inn mer AdBlue for å bryte ned den uønskede gassen. Med amerikanske belastningstester ville det vært behov for veldig mye mer av stoffet. Eller tilpasse seg testen.

– Bygger du inn programvare, som kan finne ut om bilen testes, kan programmet lett justeres for å slippe ut mindre NOx. Men det hjelper jo ikke miljøet at en bil en eller to i en testlab viser seg fra sin beste side, sier Skårdalsmo.

Overrasket? Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Ikke noe nytt

Det utslippsjukset Volkswagen er tatt for i USA er ikke noe nytt. Bilprodusenter er blitt tatt i slikt gjennom mange tiår.

— En variant var den gangen man fant ut at tester skulle kjøres med panseret oppe. Da var det bare å la en pansersensor bytte driftsprogram når motoren var i gang med panseret oppe. Eller da man la inn et program som slo inn hvis ABS-systemet fant ut at et hjulpar ikke rørte på seg mens det andre jobbet hardt. Da var sjansen stor for at bilen sto i en testlab og da gjaldt det å få ned utslippene, sier Skårdalsmo.

Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre