Hyundai

Hyundai vil lage «gående bil»: Tror kombinasjonen av fire ben og hjul er fremtiden

Terrengbiler og -roboter er på fremmarsj. Sør-koreanske Hyundai tror kombinasjonen av fire ben og hjul er fremtiden. I Midt-Jylland investerer flere selskaper i terrengroboter.

Hyundai's Tiger har fire 'ben' med to ledd, og i enden et hjul. Dette gjør at den både kan kjøre og gå, avhengig av hvor ujevn overflaten er. Så langt er Tiger kun en konseptrobot. En funksjonell prototype er ikke klar ennå.
Hyundai's Tiger har fire 'ben' med to ledd, og i enden et hjul. Dette gjør at den både kan kjøre og gå, avhengig av hvor ujevn overflaten er. Så langt er Tiger kun en konseptrobot. En funksjonell prototype er ikke klar ennå. (Illustrasjon: Hyundai Motor Group)

Terrengbiler og -roboter er på fremmarsj. Sør-koreanske Hyundai tror kombinasjonen av fire ben og hjul er fremtiden. I Midt-Jylland investerer flere selskaper i terrengroboter.

  • Samferdsel
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Hvorfor nøye seg med enten hjul eller ben på et kjøretøy når du kan kombinere og få det beste fra begge verdener? Det er visjonen til den sørkoreanske bil- og industrigiganten Hyundai, som har presentert en oppdatert versjon av sin gående bil, som nå kalles Tiger.

Den har fire ‘ben’ med to ledd, og på enden av hvert ben sitter et hjul.

Tiger kan bevege seg på tre måter. Enten som en vanlig mobilrobot, der den drives av de fire hjulene, som alle kan bevege seg 360 grader. Hvis terrenget blir mer ujevnt, kan Tiger bruke leddene i beina for å kompensere for svingninger, og hvis stigningene blir store, kan Tiger gå helt over til en gående robot som etterligner hundens diagonale gangart, der to ben løftes samtidig.

Levere utstyr til vanskelige steder

Tanken er at roboten kan fjernstyres og levere utstyr, f.eks. medisiner eller instrumenter, til avsidesliggende områder.

Hyundai's Tiger er så langt bare en konseptrobot, og en funksjonell prototype er ikke klar ennå. Derfor er det ukjent om roboten noen gang vil bli satt i serieproduksjon, og mange tekniske detaljer om kjøretøyet mangler. F.eks. hvordan Hyundai ser for seg å skape en forbindelse mellom roboten og en operatør som sitter hjemme på kontoret, og hvor mye vekt roboten skal kunne bære.

Robot og bil smelter sammen

Dette er ikke første gang Hyundai presenterer ideen om en gående bil. På den store elektronikkmessen CES i 2019 presenterte gruppen et lignende konsept, kalt Elevate. Her var det imidlertid meningen at bilen skulle frakte folk, mens den nye Tiger-roboten er ubemannet.

Tiger-konseptet er ikke det eneste tegnet på at Hyundai ønsker å kombinere sin erfaring innen bilindustrien med robotkunnskap. Senest i fjor kjøpte Hyundai Group den amerikanske robotprodusenten Boston Dynamics, kjent for sine akrobatiske menneskelignende roboter og robothund Spot.

Hyundai forventer at vi i fremtiden vil se flere forskjellige versjoner av den nye typen kjøretøy, som de kaller UMV (Ultimate Mobility Vehicle). De siste ukene har Hyundai også blitt nevnt som bilprodusenten som skulle hjelpe Apple med å utvikle og produsere en Apple-bil. Det mulige samarbeidet førte til at Hyundai-aksjen ramlet opp og deretter falt igjen, da rykter denne uken ble oppfordret til bakken igjen.

Likner Mars-rover

Hvis du tror du har sett et lignende robotdesign, kan du tenke på Mars-roveren som Nasa for tiden er på vei til Mars. Den umiddelbare forskjellen er at «Perseverance» har seks bein, men ikke like mange bevegelige ledd i beina som Tiger.

NASAs nye Mars-rover minner litt om Hyundais Tiger-konsept. Foto: NASA / JPL-Caltech

Selvfølgelig må alle futuristiske kjøretøy ha 3D-trykte komponenter, og det har også Hyundai Tiger. Både ramme, hjul og flere andre komponenter er 3D-trykt i samarbeid med Autodesk, slik at vekten til roboten kan holdes nede.

Til slutt drømmer Hyundai om å kunne koble Tiger-roboten til en drone, og at den kan fraktes opp et fjell med en drone som også fungerer som lader og ekstra batteri for roboten.

Mens Odense er kjent som robothovedstaden i Danmark, har det oppstått et nettverk av nye terrengroboter i Midtjylland.

I tillegg til Capra Robotics består den av feltrobotbedriftene Agrointelli og Conpleks, riggerobotfirmaet TinyMobileRobots og RopeRobotics, som inspiserer vindturbinblad.

Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.

Les også

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå