SAMFERDSEL

Hver av disse sykkelveiene skal takle 12.000 syklister i timen

Arkitekter vil bygge ti stykker.

En fremtidsvisjon om opphøyde sykkelveier over Londons toglinjer vil ha en prislapp på over to millarder norske kroner. Illustrasjonen indikerer romslige flerfelts sykkelveier over toglinjene.
En fremtidsvisjon om opphøyde sykkelveier over Londons toglinjer vil ha en prislapp på over to millarder norske kroner. Illustrasjonen indikerer romslige flerfelts sykkelveier over toglinjene. Bilde: Foster + Partners
3. jan. 2014 - 19:00

Arkitektselskapene Foster + Partners og Exterior Architecture allierer seg med byplanleggeren Space Syntax når de fremmer et forslag om et sykkelnettverk som skal gjøre London til en av verdens beste sykkelstorbyer.

Ti sykkelruter som bygges i høyden skal sammenlagt utgjøre sykkelveier tilsvarende 220 kilometer.

Foreløpig er dette bare på idéstadiet.

Utbyggingen av "sykkelutopien" vil avhenge av et vedtak fra Londons bystyre for å kunne bli en virkelighet.

Les også: Vil slippe syklister først fram i trafikken

Anerkjent arkitekt

Den første utbyggingen foreslås å strekke seg fra øst i London og videre ut til Liverpool Street Station.

– Den største barrieren for å segregere biler og syklister er den fysiske plassbegrensningen i Londons gater, sier den engelske arkitekten Lord Norman Foster, som fronter konseptet og omtaler seg selv som en regelmessig syklist.

Lord Foster er også arkitekten bak en av Londons mest karakteristiske skyskrapere, den avrundede 30 St Mary Axe som er synlig i bakgrunnen av illustrasjonsbildet ovenfor.

Den opphøyde sykkelveien skal være hevet over jernbanelinjen som går samme vei. Slik skal syklistene slippe å forholde seg til både fotgjengere og bilister på vei til jobben.

– Hver rute kan romme 12.000 syklister per time og vil korte ned reisetiden med inntil 29 minutter, i følge Foster + Partners.

Les også: Nå får bysyklene nettbrett og GPS

De planlagte opphøyde sykkelveiene i SkyCycle-prosjektet.
De planlagte opphøyde sykkelveiene i SkyCycle-prosjektet.

Myke svinger

Siden Londons jernbanelinjer opprinnelig ble bygget for damptog, har de ifølge Space Syntax konturer som unngår altfor krappe svinger, og skal derfor egne seg godt som sykkelårer.

Underveis skal det være 200 innkjørsler for syklistene langs veien. Det tilsvarer nesten en innkjørsel per kilometer.

BBC melder at prislappen på prosjektet vil komme på mer enn 200 millioner britiske pund, tilsvarende mer enn 2 milliarder kroner etter dagens valutakurs.

– Tidligere studier av SkyCycle-systemer viser at konseptet leverer kapasitet til langt lavere kostnader enn å bygge nye veier og tunneler, i følge Foster + Partners.

Les også: Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Den beste storbyen

Konseptet er et svar på målet som Londons ordfører har satt for seg:

Han vil utvikle London til å bli verdens beste storby ved å satse hardt på transport gjennom flyplass-planlegging, høyhastighetstog og myke trafikanters behov i et trangt bybilde.

Jernbaneselskapet Network Rail som eier og drifter det britiske jernbanenettet uttaler i pressemeldingen at de er positive til SkyCycle-konseptet.

– Vi ønsker dette forslaget velkommen og er alltid glade for å se på metoder der vi kan bira til å forbedre reise og transport i London. Vi vil fortsette å kommunisere med alle involverte mens denne ordningen utvikler seg.

Les også:

Lag ditt eget sykkelfelt med laser  

Større hjul gir mer fart

Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.