Maritim

Hurtigruteskipene skal gå på biogass

Avtalen som er inngått med Biokraft er verdens største avtale om biogasslevering innen skipsfart.

Hurtigruteskipet «Kong Harald» er en av de første som skal bygges om for å gå på biogass.
Hurtigruteskipet «Kong Harald» er en av de første som skal bygges om for å gå på biogass. Foto: Hurtigruten
23. mai 2019 - 12:32

Avtalen innebærer at det Skogn-baserte selskapet Biokraft skal levere miljøvennlig biogass til Hurtigrutens skip langs norskekysten fram til 2027. Gassen skal produseres ved anlegget i Skogn.

Allerede innen 2021 skal minst seks av Hurtigrutens totalt 16 skip bygges om for å kunne drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – produsert av organisk avfall fra skogbruk og oppdrettsnæring.

Seks skip i første omgang

Det er skipene Nordnorge, Nordlys, Nordkapp, Kong Harald, Richard With og Polarlys som først skal bygges om.

Avtalen er den største av sitt slag innen shipping noensinne, ifølge Hurtigruten.

Seilasen gjennom tunnelen er beregnet å ta cirka ti minutter. Havila-eier Per Sævik ser for seg musikk av Grieg, veggmalerier og lysshow i tunnelen.
Kommentar

En skipstunnel til begjær

– Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Verdens største

Avtalen med Biokraft – som er verdens største produsent av flytende biogass – strekker seg over 7,5 år. Hver gang et av Hurtigrutens batteri- og gassdrevne skip anløper Trondheim på nordgående rute, vil det fylles med kortreist og miljøvennlig biogass – som de aller første cruiseskipene i verden.

– Det er inspirerende å se at Hurtigruten nok en gang viser at de er verdens grønneste cruiserederi. Med denne avtalen, er Hurtigruten i praksis rederiet som innfører biogass som drivstoff innen shipping, sier konsernsjef Håvard Wollan i Biokraft.

Den første leveransen av biogass til Hurtigruten skal etter planen skje i 2020.

Ett av oppsettene som ble undersøkt i Sea Zero var en kombinasjon av kontraroterende propeller (de røde propellen midt i bildet) og to trekkende thrustere. En trekkende thruster fungerer som en propell som trekker skipet fremover, omtrent som en flypropell.
Les også:

Slik kan «motsatte» propeller gjøre skip mer energieffektive

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.