Chademo vs. CCS

Hurtigladeracet: Nissan tviholder på Chademo, mens røkla velger CCS. Det gjør laderne dyrere og potensielt mye større

ABB og ladeoperatørene ønsker seg én standard.

Oversikten viser elbiler (nåværende og kommende) og hvilken ladestandard de har i Europa. Det er ganske tett med CCS-modeller, men færre med Chademo. Oversikten er laget av ABB. Se en mer detaljert oversikt nede i saken.
Oversikten viser elbiler (nåværende og kommende) og hvilken ladestandard de har i Europa. Det er ganske tett med CCS-modeller, men færre med Chademo. Oversikten er laget av ABB. Se en mer detaljert oversikt nede i saken. (Foto: ABB)

ABB og ladeoperatørene ønsker seg én standard.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Kia og Hyundai har tatt spranget. Peugeot og Citroen også. Volkswagen, Ford, Volvo og Daimler valgte annerledes helt fra start. Nissan er nå den siste store elbilprodusenten som holder på Chademo (Charge de Move) som hurtigladestandard i Europa. Resten har gått over til CCS (Combined Charging System) på sine nye elbiler.

– Det er synd at ikke bilfabrikanter og myndigheter kan enes om én ladestandard, sier Arne Sigbjørnsen, ansvarlig for hurtiglading i ABB, til TU Elektrisk.

Nissan Leaf er en av få biler som kommer med Chademo hurtiglading i Europa. Foto: Mathias Klingenberg

– Det gjør at vi må ha doble kabler, systemer, protokoller og software, forteller han.

Ladeoperatørene Teknisk Ukeblad har snakket med sier at det gjerne skulle vært én standard for hurtiglading. EU har satt krav om at alle likestrøms hurtigladestasjoner skal implementere CCS-standarden, som også de europeiske bilprodusentene bruker.

Nissan har imidlertid ingen planer om å bytte.

–  Nissan benytter seg av Chademo, det kommer vi til å gjøre videre også, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan Norge.

Pioneren

Les også

Chademo fikk tidlig fotfeste i Norge. Det var den første hurtigladestandarden da den ble etablert av blant andre Nissan, Mitsubishi og andre japanske energiaktører i 2010. Den første hurtigladestasjonen i Norge, som ble åpnet i Luravika i Sandnes i april 2011, var en Chademo-lader.

Med over 56.000 solgte eksemplarer har den Chademo-utstyrte Nissan Leaf bidratt sterkt til å innføre ladestandarden i Norge. Også trillingene Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero, samt den tidligere versjonen av Kia Soul ble levert med Chademo.

Oversikten viser elbiler (nåværende og kommende) og hvilken ladestandard de har i Europa. Dette er informasjon samlet inn av ABB fra diskusjoner og samarbeid med underleverandører. Foto: ABB

Leaf var senest i fjor Norges mest solgte elbil, men likevel er det tegn på at CCS tar over som den dominerende standarden. Hittil i år ligger Leaf på tredjeplass på elbilsalgsstatistikken i Norge, bak Tesla Model 3 og Volkswagen e-Golf, som begge bruker CCS for hurtiglading. I mai gikk Tesla fra å levere Chademo-adaptere til Model S og X, til å inkludere CCS-adapter som standard.

I oversikten ovenfor utarbeidet av ABB ser du hvilke ladestandarder som de ulike bilprodusentene bruker.

Dyrere og flere ting som kan gå i stykker

CCS ble utviklet som tyskernes svar på Chademo. I 2012 offentliggjorde blant andre BMW, Volkswagen, Ford og Daimler at de ville bruke CCS i sine biler. Ionity, hurtigladeoperatøren som finansieres av de samme selskapene, bygger kun CCS-ladere. Deres mål er å bygge 400 lynladestasjoner i Europa med opptil 350 kW effekt ved utgangen av 2020. ABB er forøvrig valgt til hovedleverandør for disse laderne, samtidig som de leverer ladere med både CCS og Chademo til ladeoperatørene i Norge. 

De tre store hurtigladeoperatørene i Norge - Fortum, Grønn Kontakt og BKK, installerer både CSS og Chademo på sine stasjoner. Operatørene forteller at de fortsetter å bygge ladestasjoner med Chademo, men at de samtidig følger med på hva Nissan bestemmer seg for.

– Det viktigste for oss er å gi de rundt 100.000 Chademo-bilene på markedet et godt tilbud, sier Odd Olaf Askeland, seksjonssjef for elbillading i BKK.

Han forteller at det koster rundt 25.000 kroner ekstra å sette opp en vanlig 50kW hurtiglader med både Chademo og CCS. I tillegg er det flere deler som kan gå i stykker, slik at operatørene må ha et større delelager.

– Overraskende av Nissan

Les også

Han sier at det store spørsmålet er hva Nissan tenker. Dersom Nissan kutter ut Chademo, kan BKK prioritere CCS i større grad ved nye utbygginger, selv om de fortsatt vil gi de eksisterende Chademo-brukerne et tilbud.

– Hvis Nissan skal være store i Europa, har de en utfordring dersom det kommer veldig mange CCS-plugger og færre med Chademo. I mitt hode er det litt overraskende at de ikke har byttet. Samtidig er Nissan en så stor aktør at de sikrer Chademo en fremtid ved å være tro mot den, sier Askeland.

CSS og Chademo i Norge

  • Grønn Kontakt opplyser at de har 228 lokasjoner med til sammen rundt 480 hurtigladere. Alle ladere har både CCS og Chademo.
  • Fortum forteller at de har 740 og 750 hurtigladere på nær 350 lokasjoner. Nesten alle laderne har både Chademo og CCS.
  • BKK sier de har rundt 200 hurtigladere - omtrent 190 med Chademo og cirka 180 med CCS. Grunnen til de ulike tallene er at noen kun har Chademo, mens andre kun har CCS.

I likhet med BKK mener Fortum det beste hadde vært å ha én standard for hurtiglading. Men:

– Merkostnaden er ikke så stor til at det er grunn til å droppe Chademo per i dag, sett opp mot kundetilfredsheten, sier Snorre Sletvold, salgs- og prosjektleder i Fortum.

Selskapets lynladere kan ha inntil fire kabeluttak som kan tilpasses behovet. Dermed kan Fortum skifte mellom Chademo og CCS, ut ifra markedsutviklingen.

VHS og Betamax

Grønn Kontakt understreker også at de følger med på markedsutviklingen, selv om de per dags dato bygger begge standarder.

– Vi kommer nok til å ta en vurdering av dette etter hvert. Dersom 90 prosent av bilene som selges bruker CCS, blir det et kostnadsspørsmål, spesielt ved nyetableringer. Men vi er samtidig opptatt av å gjøre det så enkelt som mulig å kjøre grønt, sier Daniel Wie, produktsjef i Grønn Kontakt.

Wie kaller konkurransen en standardkrig. Sigbjørnsen i ABB sammenligner utviklingen med konkurransen mellom videoavspillingssystemene VHS og Betamax fra 80-tallet, en konkurranse VHS vant. Sletvold i Fortum vil ikke trekke sammenligningen så langt:

– Bensinstasjonen tilbyr både diesel og bensin. Det har vi levd fint med, bortsett fra at noen har fylt feil. På samme måte tenker vi om CSS og Chademo.

Tomoko Bleck, generalsekretær i Chademo Association Europe, sa til TU tidligere i sommer at hun ikke er bekymret for standardens fremtid i Europa.

– I Europa er det noe sånt som 1 million elbiler til sammen. I fjor ble det solgt nesten 400.000 biler, og i fjor var Chademo likt med CCS. Jeg vet ikke noe om fremtiden. Det kan gå veldig fort for CCS på grunn av Tesla Model 3. Men for det andre bilene… Jeg vet ikke hvor mange biler de planlegger å selge eller levere, sa hun.

Chademo henger etter på høy effekt

Denne ladestasjonen ved McDonalds Rygge tilbyr 150 kW til CCS, men kun 62,5 til Chademo. I realiteten er tilbyr den kun 50 kW til Nissan Leaf, da kabelen kun klarer 125A og batterispenningen er på ca. 400V. Foto: Mathias Klingenberg

I Norge finnes det i dag flere CCS-lynladere med effekt opp mot 350 kilowatt, mens Chademo-kundene maksimalt kan få rundt 50 kW. Dette er fordi de nødvendige ladekablene for Chademo ikke enda er tilgjengelig. Chademo har annonsert ladeeffekter opp til 900 kW i Chademo 3.0 som skal lanseres i 2020, men hastighetene lar vente på seg.

Dagens Chademo-ladekabler har en begrensning på 125 Ampere (A), noe som vil gi maksimalt 50 kW effekt dersom batterispenningen er på 400 Volt (125A x 400 V = 50.000 W). Det var også grunnen til at Teknisk Ukeblad aldri fikk mer enn halvparten av ladeeffekten da vi i sommer testet topputgaven av nye Nissan Leaf 62 kilowatt, den første Chademo-utstyrte elbilen som skulle kunne lade med 100 kilowatt effekt.

Fortum sier de skal oppgradere Chademo-kablene til å støtte 200A, noe som vil kunne løfte effekten opp til 80 kilowatt med 400 V batterispenning (200A x 400 V = 80.000 W). Grønn Kontakt og BKK sier de avventer markedet og sier det er mulig at de også oppgraderer kablene etter hvert.

Usikkert om Nissan Leaf får full hastighet

Høyere strømstyrke enn 200A vil imidlertid kunne by på større utfordringer og kostnader for ladeoperatørene:

– Dersom Chademo-kablene skal over 200 Ampere, trenger man ny teknologi for å håndtere temperaturen. CCS-kablene våre som leverer opp til 500A er væskekjølte. Chademo har ikke kommet med spesifikasjoner på hvordan de skal levere strøm over 200 Ampere, så foreløpig kan vi ikke tilby dette, sier Sigbjørnsen i ABB.

Vi fikk aldri mer enn rundt 50 kW effekt da vi ladet toppmodellen av nye Leaf 62 kWt. Her fra lading på lynlader ved Nedre Bekkelaget. Foto: Mathias Klingenberg

Dersom Chademo velger å kjøle kablene med et annet veskekjølt systemet en CCS bruker, kan hurtigladestasjonene bli opptil dobbelt så store, advarer Sigbjørnsen. Det vil også gjøre det dyrere å inkludere begge standardene på lynladestasjonene.

Det er med andre ord usikkert om og når kjøperne av topputgaven av Nissan Leaf 62 kWt kan lade med 100 kilowatt.

V2G

Marcussen i Nissan påpeker at Chademo er den mest utbredte ladeløsningen. 

Chademo har et forsprang på CCS på antall ladestasjoner i Europa. Mens det finnes 9.200 Chademo ladestasjoner, er det 7763 stasjoner utstyrt med CCS ifølge henholdsvis Chademo og CCS-Map.

Marcussen vektlegger også at Chademo er den eneste standarden som tillater toveis lading, såkalt Vehicle2Grid (V2G). Teknologien gjør det mulig for bilen å sende strømmen fra batteriet tilbake til strømnettet. CCS planlegger ikke å inkludere dette før 2025.

– V2G er eksempel på at Chademo har framtidsrettede løsninger som kan bidra til å desentralisere og stabilisere strømnettet. Nissan har i lang tid hatt et overordnet og helhetlig syn på elbiler, der vi blant annet ser på mulighetene som ligger i V2G. Løsningen utnytter elbilenes potensial til å jevne ut effekttoppene, sier Marcussen.

– V2G-teknologien brukes i dag hovedsakelig i forskningsprosjekter. Er redd for at CCS har tatt over før V2G-teknologien blir allment tilgjengelig?

– Det blir et hypotetisk spørsmål. Det er ikke i bruk i Norge i dag, men det betyr ikke at det ikke kommer hit, sier Marcussen.

Han fremhever den interne Nissan-divisjonen Nissan Energy, som blant annet ser på måter å bruke elbilbatteriet som et energilager. De har blant annet lansert hjemmebatteriet Xstorage som kan bruke gamle Nissan bilbatterier.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå