tunneler

Hordatunnelen og Kviturtunnelen skal rustes opp

To korte tunneler i Hordaland skal renskes og få ny sikring.

Østre portal på Hordatunnelen i Røldal.
Østre portal på Hordatunnelen i Røldal. Foto: Google Maps
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
29. apr. 2020 - 07:54

Det er snakk om Hordatunnelen (475 meter) på E134 i Røldal og Kviturtunnelen (470 meter) på riksvei 13 nord for Odda i Hardanger.

Grovt fortalt skal gammelt PE-skum som ikke er brannsikret vekk. Bergoverflater skal renskes og sikres. Det skal etableres ny vannsikring, ny belysning i heng og ny kantstein. Drensanlegget skal vedlikeholdes og suppleres med sandfangkummer og drensrør ved behov.

Noen av arbeidene som skal gjøres i de to tunnelene:

E134 Hordatunnelen (ÅDT: 2200 i 2019):

  • Riving av om lag 7700 m2 PE-skum
  • Mindre strossing
  • Rensk og nødvendig sikring av bergoverflaten
  • Cirka 6000 m2 nytt PE-skum
  • Etablere sandfangkummer
  • Nye trekkerør og trekkekummer
  • Prosjektere og montere ny belysning i tunnelen inkludert ny styring for kolonneskilter

Riksvei 13 Kviturtunnelen (ÅDT: 3300 i 2019):

  • Riving av omlag 9500 m2 PE-skum
  • Rensk og nødvendig sikring av bergoverflaten
  • 5500 m2 nytt PE-skum
  • Prosjektere og montere ny belysning

Sluttdato for arbeidene er satt til 30. november 2020.

Frist for å melde seg på konkurransen: 28. mai.

Fjellet over fylkesvei 42 nord for Bjørkåstunnelen skal sikres mot skred i løpet av våren 2025.
Les også:

Må sikres før tunnel-bygging til 740 millioner kan starte

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra