luftfart

Her testes elflyet som vurderes av SAS og Widerøe

I en hangar utenfor Göteborg testes ES-30, som kan bli verdens første helelektriske rutefly mellom kortbane-flyplasser.

Guilherme Albuquerque leder testfasilitetene, som består av et skjelett av flykroppen med vinger, flaps og haleparti, men med en tilnærmet fullt utrustet cockpit levert av Garmin. Flykapteinen i venstre sete har head up-display. Veldig mange av knappene i et konvensjonelt fly er erstattet av touch screens, men skulle skjermene gå i svart, kan flyet styres manuelt med instrumentboksen under hånda til Albuquerque.
Guilherme Albuquerque leder testfasilitetene, som består av et skjelett av flykroppen med vinger, flaps og haleparti, men med en tilnærmet fullt utrustet cockpit levert av Garmin. Flykapteinen i venstre sete har head up-display. Veldig mange av knappene i et konvensjonelt fly er erstattet av touch screens, men skulle skjermene gå i svart, kan flyet styres manuelt med instrumentboksen under hånda til Albuquerque. Foto: Sverre Chr. Jarild
Tormod HaugstadTormod Haugstad– Redaktør
15. apr. 2023 - 05:00
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.