Her lander de tre første F-35-flyene på norsk jord. Video: NRK

F-35

Tre F-35-fly på plass i Norge: – Dette er et stolt øyeblikk

Etter 9,5 timer i lufta var de på plass på Ørland. 

Så var dagen endelig her: F-35 landet på norsk jord for første gang.

Det første av tre F-35A-fly, AM-9, landet på Ørland flystasjon klokka 15.58. Deretter fulgte de to andre, AM-8 og AM-10 i løpet av et par minutter.

Den norske kampflytrioen tok av fra Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas klokka 06.35 fredag norsk tid.

Det tok de amerikanske pilotene 9,5 timer i lufta og seks-sju lufttankinger på veien over Atlanteren. Flyene ble møtt av to F-16-fly på grensa.

– Dette er et stolt øyeblikk. Det er en milepæl for det norske forsvaret og ikke minst for kampflyprogrammet. Vi har jobbet i mange, mange år for å få dette til. Jeg er stolt over alle menneskene som har stått på og leverer en kampkraft til Norge, sa generalmajor Morten Klever, direktør for Kampflyprogrammet, til NRK etter landing.

De tre norske F-35-flyene ble møtt av F-16-fly da de ankom norsk luftrom fredag ettermiddag.
De tre norske F-35-flyene ble møtt av F-16-fly da de ankom norsk luftrom fredag ettermiddag. Foto: Forsvaret

Oberst Hans Ole Sandnes, sjef for 132. luftving, var også en fornøyd mann der han ventet ute på rullebanen.

– Dette er en fantastisk flott dag å ta imot flyene. Nå starter mottakskontrollen fram til mottakelsesseremonien om ei uke, deretter fullfører vi kontrollen og setter flyene i drift, sa Sandnes.

På spørsmål om hva han tror om at F-35 støyer mer enn F-16, svarte stasjonssjefen følgende:

– Vi støtter oss på støyberegninger fra Sintef. Det gjenstår å se hvordan opplevd støy blir for dem som bor og virker i nærområdet her. Men jeg tror dette blir bra.

Alle tre F-35-flyene på plass på Ørland flystasjon.
Alle tre F-35-flyene på plass på Ørland flystasjon. Foto: Alley, Ned

Akkurat som det gjøres for andre F-35-kunder, er det tre amerikanske flygere fra organisasjonen Defense Contract Management Agency (DCMA) som har fløyet flyene fra fabrikken i USA.

Operative fra 2019 

De norske flyene er blant de første som leveres med den nye 3F-softwaren som vil gi F-35 full kampevne for eksempel når det gjelder manøvreringsevne (opp til 9G), kommunikasjon/sensorer og integrasjon av våpen som missilet AIM-9X, «Small Diameter Bomb» (SDB) og maskinkanonen GAU-22/A. Denne softwaren er så ny at Norges egne testflygere enn ikke har fløyet den annet enn i simulator.

Det er to år til F-35 skal kunne brukes operativt og være klart til å settes inn på skarpe beredskapsoppdrag eller internasjonale operasjoner. Luftforsvaret har flere ganger understreket at har en krype-gå-løpe-tilnærming, der de går forsiktig til verks med å ta de nye flyene i bruk.

Et av de norske flyene gjør seg klar for avreise fra fabrikken natt til fredag.
Et av de norske flyene gjør seg klar for avreise fra fabrikken natt til fredag. Foto: Lockheed Martin

Arbeidet som skal foregå de kommende to årene, kalles operativ test og evaluering (OT&E). Blant det som skal utforskes her er aspekter knyttet til den norske bruken av kampflyene og særnorske forhold som for eksempel vær og klima. 

Det dreier seg også om F-35-systemets evne til å bekjempe luftmål og bakkemål, evnen til å fungere fra andre steder enn hjemmebasen (deployert), evnen til å samarbeide med andre våpengrener (interoperabilitet), samt pålitelighet og tilgjengelighet med en anstrengt reserveldelssituasjon. 

Etter planen skal de norske F-35-flyene oppnå det som kalles initiell operativ evne (IOC) på senhøsten 2019. Fullt operative (FOC) blir flyene etter at alle er levert, i 2025, da med den såkalte Blokk 4-programvaren som er planlagt utført på de norske flyene i perioden 2022-2024. Her er integrasjon av Kongsberg-missilet JSM innbakt, et våpen som vil være sentralt for norsk forsvarsevne.

Offisiell overtakelse 

Nå skal Forsvarsmateriell gjennomføre sin mottakskontroll. 10. november er det offisiell mottakelsesseremoni for de tre første flyene på Ørland flystasjon. Dette foregår på Luftforsvarets 73-årsdag og kong Harald er blant gjestene. Det er også 75-årsjubileum for 332-skvadronen i år. Etter to års stridspause gjenoppstår den som første F-35-skvadron.

Norge har nå fått levert 10 av 52 fly. De sju første befinner seg på flybasen Luke i Arizona, der de brukes som treningsfly. Fra 2018 til 2024 skal det leveres seks fly i året. Trolig kommer de over Atlanteren på samme måte som nå, i grupper på tre og tre, vår og høst.

Hovedbasen for de nye flyene blir på Ørland, med en fremskutt base på Evenes fra 2022 - samme år som alle F-16 skal være faset ut.

Kampflyanskaffelsen, inkludert utstyr, deler, trening og våpen, er beregnet å koste totalt 81,3 milliarder kroner.

Kommentarer (28)

Kommentarer (28)