PROSJEKTER

Her signerer de Vegvesenets største kontrakt noensinne

Beløpet er på 3022 millioner kroner, og gjelder E16-utbyggingen mellom Bjørum og Skaret.

Fv. Ingrid Dahl Hovland i (Vegvesenet) og Steinar Myhre (Skanska) signerer kontrakten.
Fv. Ingrid Dahl Hovland i (Vegvesenet) og Steinar Myhre (Skanska) signerer kontrakten. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. nov. 2020 - 21:31

Kontraktssigneringen i dag mellom Statens vegvesen og Skanska Norge er Vegvesenets største kontrakt gjennom tidene.

– Vi skal nå i gang med å erstatte en vei som har levd langt ut over sin tid. Det er svært gledelig at vi nå kommer i gang med ny E16 over Sollihøgda, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Kontrakten for den store totalentreprisen ble signert i Vegdirektoratets lokaler på Brynseng.

Denne lille veistumpen i Oslo sentrum har vært gravd opp og fylt igjen et utall ganger det siste halvannet året. Til høyre tradisjonsrike Stortorvets Gjæstgiveri.
Les også

Dette kan bli Norges dyreste gatestubb

Vegdirektøren: – Bruk anleggsperioden godt

Sikkerheten under anleggsperioden er viktig for Vegdirektøren.

– I dette prosjektet bygges det tett på et nærmiljø, og det berører lokaltrafikken. Trafikksikkerhet blir derfor utrolig viktig. Her må vi tenke oss gjennom en ekstra gang til enhver tid, og alltid sette sikkerheten først, påpeker Hovland.

Under kontraktsigneringen kom Vegdirektøren med en oppfordring til Skanska.

– Nå håper jeg dere vil bruke anleggsperioden godt, og få til gode piloter. Vi har hatt et langt og godt samarbeid med Skanska i lang tid, og vi vet at dere bidrar sterkt til utviklingen i bransjen. Jeg håper derfor at dere her kan prøve ut nye, gode ideer, sier Hovland.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Bak fra venstre: Lars Olav Solbakken (Skanska), Trond P. Valeur (Skanska), Astrid Pihl (Skanska), Bjarte Næss (Skanska), Rolf Johansen (SVV), Øyvind Storløkken (SVV) og May Bente Hiim Sindre (SVV). Foran: Ingrid Dahl Hovland (SVV) og Steinar Myhre (Skanska). <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Bak fra venstre: Lars Olav Solbakken (Skanska), Trond P. Valeur (Skanska), Astrid Pihl (Skanska), Bjarte Næss (Skanska), Rolf Johansen (SVV), Øyvind Storløkken (SVV) og May Bente Hiim Sindre (SVV). Foran: Ingrid Dahl Hovland (SVV) og Steinar Myhre (Skanska). Foto:  Statens vegvesen

Totalentreprise til 3022 millioner kroner

For to uker siden ble det offentliggjort at Skanska fikk bygge ny firefeltsvei, som går fra Bærum kommune til Hole kommune. Skanska og konsulentselskapet Aas-Jakobsen leverte sammen inn et tilbud på 3022 millioner kroner.

Det er gjennom historien den største kontrakten til Statens vegvesen som ikke er en OPS-kontrakt. Konserndirektøren for anleggsvirksomhet i Skanska, Steinar Myhre, er godt fornøyd med å ha blitt tildelt kontrakten for E16 Bjørum-Skaret.

– Vi er veldig glade for at Statens Vegvesen sitt team har sett Skanska sine kvaliteter, og scoret oss så høyt som de har gjort. Dette skaper forventninger, og vi kan nesten ikke vente med å komme i gang med prosjektet, sier Myhre.

 Anskaffelsen ble gjennomført som konkurranse med forhandling, etter en metodikk som Statens vegvesen har utviklet til bruk i store totalentrepriser.

– Vi vil gi honnør til Vegvesenet for valg av anskaffelsesform. Vi ser at det gjennom denne type kontraheringer kommer ut et bedre prosjekt i andre enden, roser konserndirektøren.

Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.
Les også

Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket

Det skilte omkring 50 millioner

Tilbudene ble vurdert mot fire tildelingskriterier; organisering og nøkkelpersonell, gjennomføring av oppdraget, fremdrift og anleggets kvalitet. Det ble en jevn konkurranse om å gi beste tilbud. Det skilte omkring 50 millioner i rene kostnader mellom Skanska og Implenia, som ble rangert som nummer to. I tillegg skilte det cirka 100 millioner på de «myke» verdiene som ble vurdert. Dette innebærer blant annet miljøtiltak.

 – Det er fantastisk at man vektlegger andre verdier, som miljøtiltak. Når man bygger vei, handler det jo også om faktorer som levetid og funksjonalitet, og det er vårt felles ansvar å jobbe hardt for å redusere klimafotavtrykket, forteller Myhre. 

Hålogalandsvegen skal ikke bare bygges kostnadseffektivt, men også klimasmart og med så små naturinngrep som mulig. Værforholdene sist vinter var vekslende, men fremdriften er god. Her fra Løbergsbukta i Gullesfjorden, dronefotografert rett over et tunnelinnslag hvor vegen vil gå videre over en bro.
Les også

Får bonus for å innfri klimakrav

Ny vei sommeren 2025

Prosjektet strekker seg fra Bærum kommune til Hole kommune. Den totale strekningen er 8,4 kilometer, og skal bygges som firefelts motorvei. Hvis alt går etter planen, skal den nye veien åpne til sommeren 2025.

Skanska skal sammen med samarbeidspartneren Aas-Jakobsen nå arbeide med å prosjektere detaljene. I februar regner de med å begynne med skogryddingen langs traseen, og produksjonen av den nye veien etter påske.

Prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret-Høgkastet, May Bente Hiim Sindre, gleder seg til at prosjektet kommer i gang ute. 

– Gratulerer til Skanska med kontrakten. Vi gleder oss til å samarbeide med dere, og til å se prosjektet vårt utforme seg, sier Hiim Sindre.

Modell av ny riksvei 4 ved Lygna, der det kommer ny avkjøring til fylkesvei 180 og døgnhvileplass.
Les også

Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»

Fakta om prosjektet:

Prosjektet inneholder følgende:

    • 2 tunneler, 800 m og 3,4 km
    • 8 bruer, inntil 220 meter
    • 3 millioner m3 masse som skal forflyttes
    • Elektro/automasjon
 
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.