KARRIERE

Her er Røe Isaksens løsning på Norges teknologi-problem

Kunnskapsministeren vil plusse på med flere timer i naturfag.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen gir Tekna og president Lise Lyngsnes Randeberg rett i at noe må gjøres med realfagene.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen gir Tekna og president Lise Lyngsnes Randeberg rett i at noe må gjøres med realfagene.
14. aug. 2015 - 10:02

Kunnskapsminster Torbjørn Røe Isaksen åpner for å utvide skoledagen med timer øremerket for naturvitenskapelige fag. De nedslående resultatene i Teknas såkalte teknologibarometer som viser at  Norges teknologiske nivå er milevis bak andre vestlige land viser at det fortsatt er gjort for lite for å fremme realfagene og de naturvitenskapelige fagene.

– Det viktigste vi politikere kan gjøre er å styrke de grunnleggende ferdighetene i realfag. Sammenlignet med andre land har vi få elever som gjør det ordentlig bra i disse fagene. Vi må få opp dette tallet, sier ministeren til Teknisk Ukeblad.

Les også: Unngå denne fellen hvis du vil ha matteflinke barn

Mer eksperimenter

Statsråden presiserer at han er motstander av en heldagsskole, men at skoledagene godt kan bli lenger hvis det kan bidra til at teknologikompetansen i Norge blir bedre i framtida.

– I dag er det så få timer at det er vanskelig å få plass til det som er spennende i naturfag, som for eksempel eksperimenter, påpeker Røe Isaksen.

Foruten flere timer er det ifølge ministeren spesielt viktig at lærerne har fordypning i det de underviser i. I dag mangler, ifølge Røe Isaksen, én av fem matematikklærere fordypning i matematikk.

– Derfor har vi stilt krav til at alle skal ha dette, samtidig som vi har trappet opp videreutdanningen, sier kunnskapsministeren.

Les også: Dette er planene for Norges nye realfagsgymnas

Billigfagene vinner

Røe Isaksen er delvis enig i Teknas virkelighetsbeskrivelse som sier at finansieringsmodellen har gitt en sterk vekst i økonomiske og administrative fag, på bekostning av teknologifagene der studieplassene er dyrere å drifte.

– Det kan være fristende for mange institusjonene å øke antall plasser på de rimelige fagene, for å få flere studenter og dermed mer penger, sier Røe Isaksen, samtidig som han presiserer at institusjonene får bedre betalt for en teknologistudent enn en økonomistudent.

Les også: Terje laget regne-app som ingen forstod

Avdekker karakterjuks

Det er blitt hevdet at det dessuten er tryggere å gi svake studenter innen mykere fag en ståkarakter, uten at man kan tas for det. Finansieringsmodellen vil belønne slik adferd. Det er vanskeligere for studiestedene å gi svake studenter ståkarakter i fag der det er to streker under svaret, slik som i realfag og naturvitenskapelige fag.

Regjeringen har nå begynt forsøk med nasjonale deleksamener, for å avsløre institusjoner som er for rundhåndede med ståkarakteren. Først ut har vært revisorutdanningen.  

– Erfaringene med dette har vært veldig gode. Vi ser at det er veldig store forskjeller i karaktersettingen. Planen er å starte med flere fag, sier Røe Isaksen.

Til høsten vil Regjeringen legge frem et nytt forslag til finansieringssystem for høyskoler og universiteter. Røe Isaksen understreker at forslaget ikke vil snu om på finansieringsmodellen, men at det er svakheter som må rettes opp.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Disse teknologistudiene er vanskeligst å komme inn på

Studiestedene bestemmer

Røe Isaksen understreker at institusjonene selv må få bestemme antall studieplasser.

– Det må bli opp til studiestedene å omprioritere slik at studietilbudet svarer på arbeidslivets behov. Når dette er sagt, er det ikke uaktuelt å bevilge flere studieplasser innen teknologifag.

Han viser til at man i revidert budsjett vedtok flere studieplasser innen IKT.

Rekordlavt: For første gang er snittkarakteren i matte under 3

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.