LUFTFART

Her er det nye Airbus-flyet på vei – men SAS har ikke bestemt hva det skal brukes til

Skulle opprinnelig brukes på ei tynn USA-rute.

Det første av tre A321LR som SAS leaser fra ALC ble levert i Hamburg torsdag 15. oktober.
Det første av tre A321LR som SAS leaser fra ALC ble levert i Hamburg torsdag 15. oktober.
15. okt. 2020 - 17:04

SAS mottok torsdag en for dem ny flytype: Airbus A321LR.

Dette er det første av tre slike fly de skal leie inn fra Air Lease Corporation (ALC) ifølge en avtale inngått i januar 2019, som supplement til femti bestilte A320 Neo.

Ikke i ruteprogrammet

Flyet ble levert fra Airbus-anlegget i Finkenwerder, rett ved Elben i Hamburg, og satte kurs mot hjemmebasen på Kastrup, for øvrig med Jet A-1 med ti prosent innblandet bærekraftig drivstoff. Det landet i København litt før klokka 17.

Opprinnelig var planen å sette det i drift 8. september 2020 mellom København og Boston nordøst i USA, men dette utgår, iallfall foreløpig. Hva som blir den første ordinære ruteflygningen for SE-DMO «Jarl Viking», er fortsatt ikke kjent.

– Maskinen er foreløpig ikke planlagt inn i vårt ruteprogram, opplyser pressesjef John Eckhoff i SAS.

Da flyselskapet lanserte flyet på USA-ruta for snart et år siden, skrev de følgende:

A321 Neo med serienummer (MSN) 10.000 overleveres fra Airbus til Middle East Airlines i Toulouse 9. oktober 2020.
Les også

Airbus prøvde seg på en slags flyfeiring – midt oppe i flere kriser

– Dette er en ny flytype for oss, som er meget velegnet for det skandinaviske markedet og hvordan reisemønsteret er i ferd med å utvikle seg. Vi vil ha muligheten til å tilby flere interkontinentale ruter og reduserte reisetider.

De påpekte at rekkevidden er tilstrekkelig til at de kan brukes til eksempelvis Canada og India fra Skandinavia – men dette var altså fire måneder før pandemien kom og førte luftfarten inn i ei dyp krise.

Ekstra rekkevidde

A321LR er et smalbuksfly, eller «narrow-body» som det heter på engelsk, med én midtgang.

De tre A321LR-flyene i SAS-drakt, med CFM Leap-1A-motorer, får plass til 157 passasjerer. Setene fordeler seg på business (22), plus (12) og 123 økonomiseter. SAS' eksisterende langdistansefly, A330-300, A340-300 og A350-900, har henholdsvis 266, 245 og 300 seter.

Jomfruferden med A321LR fant sted fra Airbus-fabrikken i Hamburg i januar 2018. Ved å øke maksimal avgangsvekt (MTOW) fra 93,5 til 97 tonn og legge til en tredje ACT-drivstofftank («Additional Centre Fuel Tank») er rekkevidden økt til 4.000 nautiske mil (7.400 kilometer) med 206 passasjerer om bord, sammenlignet med 3.500 nautiske mil for standard A321 Neo.

I fjor sommer lanserte Airbus også en versjon med enda større rekkevidde: A321XLR. Her er det en ny «rear centre tank» (RCT) og det er gjort forsterkninger på landingsstellet for å kunne øke MTOW til 101 tonn og rekkevidden med ytterligere 15 prosent sammenlignet med LR. Dette vil tidligst kunne leveres i 2023.

SAS har så langt mottatt halvparten av sine åtte bestilte A350-900. Nå skal de hjelpe flyprodusenten i et testprosjekt.
Les også

Passasjerfly fra SAS skal imitere trekkfuglene for å spare drivstoff

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.