Tre firmaer har meldt seg på i konkurransen:
- Bertelsen & Garpestad
- Risa
- Vassbakk & Stol
Karmsundgata skal utvides fra to til fire felt, fra Opelkrysset og snaut 1100 meter mot sentrum. På strekningen blir det bygd sykkel- og gangvei og to nye gangbruer over fylkesveien.
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda
Litt av det som blir bygd
- Rundt 1080 meter ny firefelts fylkesvei
- Cirka 1300 meter kommunale og private veier og atkomster
- 1600 meter sykkelvei med fortau
- 800 meter gang- og sykkelvei/fortau
- To stålbruer for gående og syklende, Håvåsen bru og Storasund bru
- Rundt 150 nye veilys
- Alt i alt blir det montert 2200 kvadratmeter støyskjerming
![Her blir tørrmuren i det som kalles Minesvingen i Stalheimskleiva bygd opp igjen i august 2021.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840152/Minesvingen.jpg)
Vegvesenet: Trenger flere fagfolk som har dreisen på slegga
Ferdig i 2023
– Vi skal legge flere kilometer drensledninger, overvannsledninger og vannledninger. I tillegg kommer vann- og avløpsarbeid for Haugesund kommune. Kabelarbeid for Haugaland kraft, Telenor og andre. Samarbeidet med Haugesund kommune, kabeletatene og Asplan viak som har prosjektert er veldig godt, forteller Severinsen.
Rogaland fylkeskommune legger opp til at alt skal være ferdig høsten 2023.
![Naf har beregnet at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene er på 105 milliarder kroner.](https://images.gfx.no/130x87/2797/2797127/P3020725.jpg)
Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst