De første skipslastene med turbindeler er nå klare for transport til Roan-feltet. I midten av bildet sees de tre første trailertransportene med turbinblader.
De første skipslastene med turbindeler er nå klare for transport til Roan-feltet. I midten av bildet sees de tre første trailertransportene med turbinblader. (Foto: Eirik Helland Urke)

FOSEN VINDKRAFT

Her er de første av 568 trailerlass klare for å frakte turbiner til Europas største vindpark

Samtidig vurderer selskapet allerede å bytte ut turbinene.

ÅFJORD: Denne uka startet den enorme operasjonen med å transportere komponentene til det som skal bli Roan vindpark. Oppe på fjellet skal turbindeler monteres og fraktes til sin endelige plassering.

Etter planen skal komponentene sendes med opptil tre daglige konvoier fra kaia og opp den snirklete riksvei 715.

Roan vindpark er en sentral del av Fosen-prosjektet, som skal bli Europas største landbaserte vindkraftanlegg. De første skipene med komponenter har allerede levert sin last på den spesialbygde Monstad-kaia ved Åfjord. Dimensjonene er enorme - hvert blad er opptil 60 meter langt. 

1000 tungtransporter

Bare til Roan vindpark sendes det nå 568 trailerlass til fjells med turbindeler fra Monstad kai. I tillegg kommer 40 lastebiler med annet utstyr, og 90 trailere med krandeler. Hele Fosen-utbyggingen, med Storheia, Kvendalsgjellet og Harbaksfjellet, vil kreve over 1000 tungtransporter fra Monstad.

Både Monstad kaiområde og deler av veistrekningen er laget spesielt for dette vindkraftfeltet. Til sammen er det lagt 241 kilometer ny vei for å kunne frakte delene og etter hvert drive vedlikehold.

Hvert blad er opptil 60 meter langt. Her er de tre første montert for trailertransport. Foto: Eirik Helland Urke

Den første delen, en vindturbin (nacelle), ble sendt opp tirsdag 3. april, mens snøvær og glatt føre har gjort at de første bladtransportene fortsatt står klare på kaia.

– Det ble en litt lenger vinter enn det vi hadde sett for oss, men det skal ikke føre til noen forsinkelser i prosjektet. Vi skal kjøre deler helt til 2. august, påpeker Geir Fugleseth, kommunikasjonsansvarlig for Statkrafts utbyggingsprosjekt.

Ferdig i år

Tre skipslaster er ankommet, men det er fortsatt god plass på den spesialbygde Monstad kai. Foto: Statkraft

De første av totalt 18 skip med komponenter til Fosen-utbyggingen har nå levert sin last ved Monstad kai. Skipstransportene kommer fra Vestas-fabrikken i Esbjerg i Danmark med tårn og vingeblad til Roan vindpark.

På tross av en særlig snørik og kald vinter er det trukket kabler og bygget fundamenter. Kaiområdet ved Monstad i Åfjord er også klargjort for mellomlagring og omlasting til spesialtransporter for den videre transporten til Roan kommune der parken skal bygges. 

De nesten 60 meter lange turbinbladene skal monteres på 71 3,6 MWs turbiner. Totalt blir en årlig produksjon på 900 GWh ved Roan vindpark. 

Tre kraftlinjer går inn i bildet der to personer arbeider på en fjelltopp. Det er dekket av snø og solen går ned i bakgrunnen.
Linjebygging på Haraheia i Roan vindpark i desember 2017. Foto: Ole Martin Wold

Parken skal etter planen stå ferdig i løpet av året, og er den nest største enkeltparken i Fosen-utbyggingen. 

Allerede utdatert

Det har skjedd mye i turbinutvikling siden investeringsbeslutningen ble tatt for to år siden. Samtidig som turbinkomponentene snirkler seg opp på fjellet, så er de allerede tildels utdaterte.

Joint venture-selskapet, eid av Statkraft (52,1 %), TrønderEnergi (7,9 %) og Nordic Wind Power DA (40,0 %), et europeisk investorkonsortium etablert av Credit Suisse Energy Infrastructure Partners og støttet av det sveitsiske kraftselskapet BKW, vurderer derfor å bytte ut turbinene på de senere trinnene i utbyggingen. 

Fra 3,6 til 4,2 MW

Fosen vind består av Roan, men også Harbaksfjellet, Storheia, Kvenndalsfjellet, Geitfjellet og Hitra 2. Til sammen skal de stå for 3,4 TWh i året i 2020. Til sammenligning ble det produsert 2,8 TWh totalt i Norge i 2017. 

Turbinplasseringen i Roan vindpark. Illustrasjon: Statkraft

Også turbinkomponentene som kommer til Storheia, Kvenndalsfjellet og Harbaksfjellet skal losses på Monstad. Totalt vil hele 200 vindturbiner losses her og det vil kreve over 1000 store transporter. 

Spørsmålet er nå om de skal oppgradere til 4,2 MWs turbiner for Harbaksfjellet, Kvenndalsfjellet og Geitfjellet. Totalt vil det gi en økning på 60 MW totalt. 

– Vi vurderer en effektoppgradering av vindparkene på Fosen. Det har vi gjort løpende siden vi fattet investeringsbeslutningen, men det er ikke tatt noen avgjørelse ennå, sier kommunikasjonssjef Torbjørn Steen i Fosen Vind. 

Før beslutning kan tas, må det eventuelt søkes om endring i installert effekt hos NVE. 

Skal stå ferdig i løpet av året

Roan vindpark

Produksjon 900 GWh

Installert effekt 255,6 MW

Byggestart 2016

Turbinmontasje 2018

Igangsettelse 2018

Vindturbiner 71

Veier 70 km

Det tok to og en halv dag for det første skipet å komme seg opp til Trøndelag. Lossingen startet før påske og markerte startskuddet for en betydelig logistikkoperasjon som må til for å realisere det som i skrivende stund skal bli Europas største landbasert vindkraftprosjekt. 

Det som kommer er tårnelementer, naceller og blader. De lengste bladene er altså nærmere 60 meter lange. Og da er det godt med en kai som er 74 meter lang. 

Roan vindpark som hadde byggestart i 2016 skal etter planen stå ferdig i løpet av året. Den har 71 turbiner og den nest største enkeltparken i Fosen-utbyggingen. 

Hver turbin består av åtte hovedkomponenter. Transporten langs den ca fire mil lange ruten fra Monstad til Roan vil derfor fylle 568 spesialtrailere. 

Visualisering: Roan vindpark sett fra Skomakerfjellet. Illustrasjon: Svein Erik Dahl/Einar Berg, Norconsult AS

Kommentarer (19)

Kommentarer (19)