Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet mandag. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Om bord vil det også være en vert som skal yte assistanse og overta kjøringen hvis det er behov for det.
Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet mandag. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Om bord vil det også være en vert som skal yte assistanse og overta kjøringen hvis det er behov for det. (Foto: Heiko Junge/ NTB scanpix)

Førerløs buss

Her åpner Oslos første rute med førerløs buss

I pøsende regnvær ble Oslos nyeste bussrute 35 åpnet mandag.

Det spesielle med rute 35 er at den betjenes med en førerløs buss.

I tillegg er bussruten relativt kort, den går fra Kontraskjæret via Skur 35 og fram til Vippetangen, en strekning på noen få hundre meter.

Den historiske åpningen ble foretatt av Oslos ordfører Marianne Borgen (SV) mandag ettermiddag.

Som seg hør og bør er de selvkjørende bussene elektriske.

De har sitteplass til 11 passasjerer om bord, og reisende bruker det vanlige billettsystemet til Ruter.

I fjor ble det testet ut selvkjørende busser på Fornebu da badebussene fraktet passasjerer gratis fra Fornebu S og fram til Storøyodden badeplass.

Den nye bussrute 35 i Oslo er også et prøveprosjekt, og selv om bussene er selvkjørende, er det en vert om bord som skal sørge for service og hjelp til passasjerene, og overtar styringen av bussen hvis noe skulle skjære seg.

Bussene som benyttes er modellen Arma levert av NAVYA.

Litt senere i sommer er det meningen å utvide tilbudet med en bussrute som går fra Malmøya via Ormøya og ut til Mosseveien. Holdeplassene vil være de samme som benyttes av 85-bussen, og bussruten vil få rutenummeret 85B.

Les også

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå