SAMFERDSEL

Har du sjekket om el-sparkesykkelen din er lovlig? – Minst en halv million er nå ulovlig å kjøre

Det er flere hundre tusen elsparkesykler i privat eie i Norge. De fleste av disse kan nå være ulovlige å bruke.

Fra 1. januar ble det pålagt med ansvarsforsikring for private elsparkesykler.
Fra 1. januar ble det pålagt med ansvarsforsikring for private elsparkesykler. Illustrasjonsfoto: Eirik Helland Urke

Fra 1. januar i år ble det ulovlig å bruke privateide elsparkesykler og ståbrett uten å ha tegnet egen ansvarsforsikring. Det skjedde etter at elsparkesykler ble omklassifisert til «liten motorvogn» og det ble innført forsikringsplikt etter bilansvarsloven.

Nå sier forsikringsselskapet If, som ifølge Finans Norge har en markedsandel på rundt 21 prosent, at de kun har ansvarsforsikret 1.547 private elsparkesykler.

– Ut fra hva vi har sett i markedet så langt, er det god grunn til å tro at det totalt kun kan være rundt 6.000-7.000 forsikringspliktige elsparkesykler i Norge som nå er dekket etter samferdselsmyndighetens krav. I beste fall, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Ifølge bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen ble det bare fra januar til august i fjor solgt 230.000 elsparkesykler i Norge. I samme periode i 2021 ble det solgt 205.000 elsparkesykler i Norge.

– Det er grunn til å tro at vi snakker om minst en halv million privateide elsparkesykler som må ha denne pliktige ansvarsforsikringen for å kunne brukes lovlig, sier Clementz.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.