Mange bedriftsledere innen bygg og eiendom mener at effektivisering er det viktigste resultatet av digitalisering.
Mange bedriftsledere innen bygg og eiendom mener at effektivisering er det viktigste resultatet av digitalisering. (Bilde: Siemens)

«Från information til digital transformation»

Bedriftsledere innen bygg og eiendom innrømmer: Halvparten mangler digital strategi


Nesten hver annen bedriftsleder innen bygge- og eiendomsnæringen, industrien, energi- og transportsektoren vedgår at de mangler en digitaliseringsstrategi. Samtidig mener åtte av ti at digitalisering er viktig for selskapet de er satt til å lede.

Dette fremkommer av en undersøkelse som Kantar TNS har gjennomført for Siemens i Norge, Danmark, Sverige og Finland. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i fjor, foreligger i en ny rapport fra Siemens.

Forventer effektivisering

I løpet av noen år ventes produktiviteten innen bygge- og eiendomsnæringen å stige betraktelig som følge av digitalisering. Økt bruk av roboter, 3D-modellering, digitale tvillinger, BIM, mobilitet, virtuell og utvidet virkelighet er noen av områdene som vil å få økt betydning, oppgir respondentene i undersøkelsen.

Dette har de forventninger om at skal gi lavere byggekostnader og høyere kvalitet, heter det i rapporten «Från information til digital transformation», som foreløpig bare foreligger på svensk.

I alt 73 prosent av respondentene i bygge- og eiendomsbransjen svarer at digitalisering er viktig eller veldig viktig for selskapene de jobber i. 83 prosent av dem mener at det viktigste med digitalisering er mer effektive byggeprosesser.

Få tror på innovasjon

Bare 33 prosent tror det er viktig for å finne nye forretningsmuligheter, 36 prosent at det er nødvendig for innovasjon generelt. På disse to spørsmålene svarer bedriftslederne innen bygg og eiendom tydelig lavere enn de andre sektorene som er representert i undersøkelsen. Bygg og eiendom har dessuten den laveste andelen som oppgir at de vil benytte intern kompetanse til å digitalisere virksomheten, eller at de i det hele tatt har en strategi for digitaliseringen (39 prosent).

En holdning med høy risiko, ifølge Siemens' rådgivere.

– Digitalisering og kunstig intelligens kommer til å bli avgjørende for at vi skal opprettholde konkurransekraften. Det pågår en særdeles rask digitalisering internasjonalt, og vi er avhengige av at digitaliseringstakten vår også øker, sier Göran Persson, avdelingssjef for en av digitaliseringsenhetene til Siemens i Sverige.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå