TALL: Resultatene bekrefter ikke myten om at piker misliker tall. (Bilde: colourbox.com)
Kuleramme. Tavle. Matematikk. Matte. Regning. Regneferdigheter. Matematisk kompetanse. Mattekunnskaper. Realfag. Utdanning. Studier. Ingeniører. Sivilingeniører. Økonomer. Universitet. Høyskole. (Bilde: colourbox.com)

Gutter sliter mest med matte

Statistisk sentralbyrå kom i dag med tall over grunnskolelevers gjennomsnittskarakterer i ulike fag.

Bra på mat

På landsbasis gjør elevene det dårligst i matematikk. Der er snittkarakteren 3,5.

Nest mest problemer har de med norsk sidemål, som for de fleste betyr nynorsk. Der oppnår de snittkarakteren 3,7.

Norsk hovedmål og engelsk skriftlig følger deretter med snittkarakteren 3,8.

Best karakterer får elevene i kroppsøving samt mat og helse, der snittkarakteren er 4,4.

Gode i gym

Ser vi på resultatene for gutter og jenter separat, finner vi noe overraskende at guttene får lavere snittkarakter enn jentene: 3,4 mot 3,5.

Gutta sliter like mye med nynorsken. De oppnår 3,4 i snittkarakter også i norsk sidemål. For norsk hovedmål er snittkarakteren 3,5.

De gjør det desidert best i kroppsøving. Den gjennomsnittlige gymkarakteren er 4,5. Tallene bekrefter gamle kjønnsroller. Mens gutta lykkes i gym, gjør jentene det best på kjøkkenet. De oppnår 4,7 i snittkarakter i faget mat og helse. De er også gode i musikk.

Også jentene gjør det dårligst i matematikk og nest dårligst i norsk sidemål.

Lærerne vet ikke om elevene lærer

Møblert fordel

Jentene gjør det bedre enn gutta i alle fag unntatt kroppsøving.

Den sosiale bakgrunnen slår mest ut for teoretiske fag.

Elever fra møblerte hjem gjør det bedre enn andre elever i flere fag, men særlig i matematikk.

Den sosioløkonomiske bakgrunnen betyr minst i fagene mat og helse, kunst og håndverk samt kroppsøving.

Elevene er bedre i realfag