Alle som flyr til Oslo lufthavn Gardermoen kan glede seg til færre kursendringer, mindre motorstøy og vissheten om at de svir av mindre drivstoff enn vanlig inn mot landing.
Først
Årsaken er at Avinor er først i verden med å sette trafikkreguleringssystemet Point Merge System (PMS) i operativ drift.
– Det er revolusjonerende sammenlignet med det vi bruker i dag. Vi får innflygingsruter som er mye mer definert enn i dag. Vi får laget rekkefølge på ankomstene mens flyene er høyere og sparer dermed flyging i lavere høyder, sier prosjektleder Geir Gillebo i Avinor til Teknisk Ukeblad.
Glir ned brattere
I dag skjer både ut- og innflyginger stegvis. Flyene bruker mye motorkraft når de må gjøre utflatninger i lav høyde. Fly på vei til OSL spres over store områder i høyder under 10 000 fot for å etablere landingsrekkefølge.
Nå opprettes det halvsirkler øst og vest for Oslo lufthavn. Ankommende fly følger faste ruter. Når de entrer halvsirklene og flyr langs disse er distansen fram til landing konstant.
Flyging langs halvsirkelen foregår i 10 000 fot eller høyere. Landingskøen etableres ved at det første flyet som ble svingt inn i den såkalte trakten for landing ligger langt nok foran neste fly som fortsatt flyr langs halvsirkelen. Når tilstrekkelig avstand til det første flyet er oppnådd svinges det neste flyet inn for landing.
Flyene kan da benytte en brattere glidebane der de stort sett kan fly på tomgang, «idle», helt ned. I motsetning til i dag, der ankommende fly starter nedstigning relativt langt fra flyplassen.
Eksisterende teknologi
PMS benytter eksisterende teknologi i lufta og på bakken, men det går selvsagt med ressurser til trening og å etablere nye prosedyrer.
Flygelederne på kontrollstasjonen i Røyken har øvd rundt 50 timer i simulator før de går over på det nye systemet.
Før møtepunktet (Point Merge), som alle fly skal passere på vei inn i den siste fasen av nedstigningen, ordnes rekkefølgen av fly.
Mindre CO2
Datamaskinen som regner ut hvilken plass i køen hvert enkelt fly får kalles en «arrival manager».
– Den kan absorbere forsinkelser mens flyet ligger i cruisehøyde. Det er mye drivstoff å spare på å ligge tre minutter ekstra i 30 000 fot versus 5 000 fot, sier Gillebo.
Også i det nye systemet kan det bli noe ventesirkling, men dette skjer i høyere luftlag. Ifølge Avinor vil hvert fly til OSL i gjennomsnitt slippe ut cirka 300 kilo mindre CO2.
4D-planlegging
Det nye systemet er et steg i retning av det mange kalle grønne innflyginger, som bransjen selv definerer som continuous descent approach (CDA), selv i tett trafikk.
Det vil si at flyene flyr opp til marsjhøyde og ned igjen til landing i én sammenhengende bevegelse. Med spart tid og drivstoff som gevinst.
Eurocontrol anser PMS som et viktig ledd i framtidig ruteplanlegging i fire dimensjoner (x-y-z og tid). Som igjen er en forutsetning for at EU-programmet SESAR – Single European Sky ATM Research – skal kunne nå målet om å tredoble kapasiteten, halvere kostnadene per flyging og redusere klimagassutslippene fra europeisk luftfart med ti prosent.
Som følge av implementeringen av PMS innfører Avinor restriksjoner i antall flyginger til og fra Østlandet i de travleste periodene av døgnet noen uker fra 7. april.
Derfor vil det trolig bli noen forsinkelser, varsler Avinor.
Les også: LEDer flyene ned