Nye Gardermoen har økt i pris fra 6 til 12,5 milliarder kroner de siste to årene. (Bilde: OSL)

Nye Gardermoen doblet i pris på to år

  • Bygg

Tirsdag ettermiddag sa styret i Avinor endelig ja til den planlagte utbyggingen av ny pir på Oslo lufthavn Gardermoen. Prislapp: 12,5 milliarder kroner.

Utsatt

Da den samme planen ble laget i 2009, var byggekostnaden estimert til 6 milliarder kroner. Den gang ble planene utsatt på grunn av fallende inntekter for Avinor.

– Det er tatt med en ny forutsetning for prisstigning i anleggsperioden etter hvert som prosjektet ble utsatt. I tillegg ligger det inne noen investeringer i materiell fordi flyplassområdet blir større, sier OSL-direktør Nic. Nilsen, som for tiden også er fungerende konsernsjef i Avinor, til Finansavisen.

Skal låne

Størstedelen av økningen tilskrives imidlertid økte renteutgifter.

– Det tidligere anslaget for utbyggingen tok utgangspunkt i 2010-kroner, mens vi nå har gjort en tilpasning til løpende utgifter i hele perioden, sier Nilsen til Finansavisen.

Kostnadsøkningen må finansieres av Avinor selv. Det skal gjøres gjennom nye lån på rundt 10 milliarder kroner.

Storøkning

Terminalen skal utvides til å håndtere 28 millioner passasjerer i året fra dagens kapasitet på 19 millioner.

Det skal utvides med 117 000 kvadratmeter gjennom en ny pir med plass til flere fly, ny avgangs- og ankomsthall og nytt bagasjeanlegg. Byggingen skal være ferdig i 2017.

Les mer: Ja til ny terminal på Gardermoen

Rev med seg lysene på OSL

Vil frede Gardermoen