Det var dette flyet av typen Embraer ERJ-190-100LR som skjenet ut på kanten av rullebanen under takeoff fra OSL i oktober. (Bilde: Wikipedia)

Rev med seg lysene på OSL

Det var under takeoff fra Oslo lufthavn Gardermoen den 23. oktober at Finnair-flyet med 31 passasjerer fikk en humpete avgang.

Les andre Finnair-artikler:

– Å handle fly er vårt beste klimatiltak

Han mener olje er for billig

Slik flyr vi i 2093

Tok med kantlysene

Embraer 190-maskinen kom altfor langt ut på venstresiden av rullebanen og tok med seg flere av kantlysene langs stripa.

Ifølge Aviation Herald var skadene så vidt omfattende at motoren senere måtte byttes ut. Likevel valgte altså flygerne å fly ruta hjem til Helsingfors i stedet for å lande igjen på OSL.

På Helsinki-Vantaa landet flyet uten problemer. Men ble tatt ut av trafikk en uke på grunn av reparasjonsarbeid.

Finsk granskning

– Undersøkelsen er godt i gang, blant annet med intervju av besetningen med flere. Men jeg har ikke detaljer på skadeomfanget og hva slags bilde pilotene hadde av hendelsen, om de fikk noen feilindikasjon i cockpit, sier Roger Holm til Teknisk Ukeblad.

Han leder luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon for transport (SHT). Men det er kollegene i Finland, med det velklingende navnet Onnettomuustutkintakeskus, som leder undersøkelsen.

Vanligvis er det hendelseslandet som ansvar for granskningen, men det er anledning til å delegere den bort. I dette tilfellet til operatør- og registreringslandet.

– Den finske havarikommisjonen tok kontakt og tilbød seg uoppfordret å lede undersøkelsen. Det passet oss godt, ettersom vi har veldig mye å gjøre for tiden. Vi bistår fra Norge med en egen havariinspektør, forteller Holm.

Veldig langt ut

Finnene er foreløpig ganske sparsomme med opplysningene.

Men etter det Teknisk Ukeblad får fortalt, var E190-flyet bare så vidt innom senterlinjen før det ganske raskt skjenet ut til venstre. Det må ha ligget veldig langt utenfor senterlinjen for å kunne rive med seg kantlysene. Der forble det en stund før det kom inn på senterlinjen igjen et stykke ned på rullebanen før det tok av. Altså med noen skader på understell og venstre motor.

Rullebanen ble sperret en stund etter hendelsen for å sope opp restene av kantlysene.

– Vi også lurer på hva som fikk flyet til å ligge så langt ut på kanten. Det er ganske uforståelig. Det er dette hendelsesforløpet vi skal finne fram til nå, sier Holm.

Det er like før SHT kommer med sin rapport om A320-flyet fra Aeroflot som i februar tok av fra taksebanen på OSL.

– Er det noe med flyplassens beskaffenhet som kan ligge bak Finnair-hendelsen?

– Det er en vanlig innkjøring med god belysning, verken mer eller mindre. Det var heller ikke snø da dette hendte, sier Holm.