ENDRINGER I LUFTA: Finnair-direktør Jukka Hienonen markerer flyselskapets 85-årsjubileum ved å lansere visjoner for framtidig luftfart 85 år fra nå. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
ROMTURISME: I 2093 kan folk flest dra på bryllupsreise til et hotell som går i bane rundt Jorda. Det er én av visjonene til Finnair. (Bilde: Finnair/Kauko Helavuo)
4,5 MACH: Finnair/Airbus A600-850 skal det om 85 år være mulig å frakte 850 passasjerer utslippsfritt i fire og en halv ganger lydens hastighet. (Bilde: Finnair/Kauko Helavuo)
LUFTCRUISESKIP: A1700-2400 er et saktegående luksusfly beregnet på rekreasjon snarere enn frakt fra A til B. (Bilde: Finnair/Kauko Helavuo)

Han mener olje er for billig

Finnair

  • Ble grunnlagt 1. november 1923 (under navnet Aero O/Y), og er dermed et av verdens eldste flyselskaper i kontinuerlig drift
  • Den finske stat er selskapets største eier (57 prosent)
  • Finnair er det flyselskapet i Europa med minst gjeld etter Lufthansa og haren av de mest moderne flåtene. Selskapet flyr hovedsakelig Airbus og Embraer og står først i køen til å få det nye A350 XWB
  • Selskapet har de siste årene slått seg opp på Asia-ruter. Geografien er på finnenes side. De fleste ruter fra det europeiske kontinentet til Øst-Asia går uansett over Helsingfors lufthavn Vantaa

HELSINKI: De fleste flyselskaper flyr i øyeblikket med underskudd, blant annet på grunn av skyhøye drivstoffpriser.

Finnair-sjef Jukka Hienonen mener luftfartsindustrien har seg selv å takke:

Skal halveres om 12 år

– Oljen er for billig og det har den vært lenge. Det er derfor flyene vi bruker i dag i prinsippet er like dem vi fløy for 30 år siden. Den lave oljeprisen har fram til nå ødelagt insentivene til å utvikle luftfarten i en mer energieffektiv retning, sier Hienonen.

Les og se bildene: Slik flyr vi i 2093

Men det er endringer i lufta. Det viktigste bidraget kommer fra Clean Sky Joint Technology Initiative, som ble stiftet tidligere i år og er et av EUs største forskningsprogrammer noensinne.

Prosjektet har et budsjett på 1,6 milliarder euro for perioden 2008-2014. Flyindustrien og EU-landene spytter i halvparten hver. Clean Sky jobber mot tidligere fastsatte mål om å redusere CO2-utslippene med 50 prosent og NOx-utslippene med 80 prosent i 2020.

Teknologien som utvikles skal etter planen bidra med nyvinninger i tide til store flåteutskiftninger i perioden 2015-2025.

Luftfarten i 2093





– Flyging er et eksempel på at ny teknologi løser ett problem bare for å skape et nytt. Men jeg har vanskelig for å se at vi bare skal snu. Behovet for å transportere mennesker og gods vil ikke forsvinne, og dette er den mest effektive og økologisk beste måten å gjøre det på, sier Hienonen.

Han innrømmer glatt at Finnair tilhører en klimamessig problemindustri. Luftfarten har ifølge vanlig brukte beregninger ansvaret for cirka to prosent av verdens samlede CO2-utslipp.

Finnairs ferskeste avbøtende bidrag er en nystiftet tenketank for framtidig luftfart de har kalt «Departure 2093 – Five visjons of future flying».

Det finske flyselskapet feirer at de fyller 85 år nå i november. Men i stedet for å lage en tilbakeskuende jubileumsberetning, har selskapet gitt ut ei bok og startet et nettsted med diskusjonsforum der de peker ut mulige scenarier for hvordan Finnair og luftfarten generelt står om 85 år fra nå.

Grå hår på airbusingeniørene





– Framtiden er langt mer interessant enn fortiden, den kan vi tross alt gjøre noe med. Derfor er det viktig å være visjonær. Det er en plikt, forklarer kommunikasjonsdirektør Christer Haglund i Finnair.

Til å hjelpe med å kikke langt inn i krystallkula har finnene fått med seg flyprodusenten Airbus, motorprodusenten CFM International, den internasjonale flyselskapsorganisasjonen IATA, konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers, samt en rekke forskere.

IATA har satt som mål at luftfarten, som i dag har skylda for to prosent av CO2-utslippene, skal bli ren innen 2057.

– Våre ingeniører fikk grå hår over natta da de hørte om denne nullutslippsvisjonen. Per i dag aner vi ikke hvordan vi skal klare dette. Men det visste neppe rakettingeniørene i USA heller da de fikk beskjed om å sende folk til Månen. Heldigvis er det noen år fram. Nøkkelen til suksess er i dag innovasjon og kreativitet, og det vil det være i morgen. Men vi trenger noen teknologiske gjennombrudd, erkjenner kommunikasjonsdirektør Rainer Ohler i Airbus.