Kl. 1200 i dag ble siste salve i Eiksundtunnelen sprengtTorsdag 1. februar 2007 kl. 1200 sprenges siste salve i Eiksundtunnelen. Gjennomslaget skjer ca. 245 meter under havoverflaten. Tunnelens største dybde er på hele 287 meter, dit kom tunneldriverne 31. mai i fjor.
Både prosjektleder hos Statens Vegvesen, Oddbjørn Pladsen og prosjektleder Jonny Madsen hos entreprenøren Mesta A/S er enige om at det har vært en krevende og spennende jobb. Nå gjenstår et omfattende etterarbeid med vann- og frostsikring, vegbygging og tekniske installasjoner.
Lang og bratt
Eiksundtunnelen blir 7776 meter lang og går fra Eika under sundet til Yksnøya og videre under Vartdalsfjorden til Berkneshalvøya.
Tunnelen blir bygd med tre kjørefelt fra lavpunktet og opp til Eika, hvor stigningen er 9,6 prosent, og med to kjørefelt fra lavpunktet og opp til Steinnes - hvor stigningen er 7,6 prosent.
Til sammenligning er største stigning i Oslofjordtunnelen syv prosent, den har vært utsatt for kritikk fra lastebilnæringen for å være for bratt. Mange sjåfører med tung last unngår den, og kjører heller rundt eller tar fergen Moss-Horten.
Holder kravet
Etter EUs regelverk skal ikke stigningen være større enn fem prosent i en tunnel. Det er ikke gjennomførbart i undersjøiske tunneler, og de er derfor unntatt fra regelverket, forteller Pladsen.
Grensen i Norge er ti prosent stigning. Årsdøgntrafikken er ikke beregnet til mer enn 1000 kjøretøyer og bare 50 av disse er tungtrafikk.
- Dessuten har moderne lastebiler både så sterke motorer og så gode bremser at dette skal gå greit, sier Pladsen. Han nevner i fleng tunneler med 10 prosent stigning, blant annet Hitratunnelen og Trondheimsleiatunnelen.
Ferja forsvinner
Når Eiksundsambandet er kjøreklar i slutten av desember 2007, blir ferja lagt ned på strekningen Eiksund-Rjåneset.
Eiksundsambandet knytter øykommunene Hareid, Herøy, Sande og Ulstein og landkommunene Ørsta og Volda i Møre og Romsdal tettere sammen.
Den totale veglengden på den nye RV 653 Eiksund-Furene blir 14.880 meter.