PROSJEKTER

Geoskanner E18-traseen fra helikopter

Nye Veier avdekker fjell og løsmasser i anleggsområdet billigere og raskere fra luften.

Geoskanning fra helikopter gir Nye Veier kunnskap om hva som skjuler seg under bakkenivå i E18-traseen.
Geoskanning fra helikopter gir Nye Veier kunnskap om hva som skjuler seg under bakkenivå i E18-traseen. Foto: Nye Veier
AV THOR SØNDENAA
22. feb. 2020 - 00:12

Skulle noen den kommende uken observere en sekskantet, lavtflyvende gjenstand mellom Langangen og Grimstad, handler det neppe om besøk fra det ytre rom. Det er en geoskanner Nye Veier skal bruke for å avdekke hva som skjuler seg under bakkenivået langs utbyggingsområdet for E18.

Nye Veier leier nemlig inn et helikopter for å utføre geoskanning av E18-traseen fra lufta. Helikopteret vil fly med en marsjfart på rundt 60 km/t og en antenne dinglende under, cirka 30 meter over bakken. Både fremtoningen og støyen vil ganske sikkert vekke oppsikt.

Kø langs E18 på vei mot Sandvika.
Les også

Kø og forsinkelser til og fra Oslo koster samfunnet 5 milliarder i året

Reduserer geologisk risiko

Hensikten er blant annet å finne ut hvor langt ned det er til fjell og hva slags løsmasser det er i området. Dette vil bidra til å redusere den geologiske risikoen i prosjektet, sier Nye Veier på sine hjemmesider. Det pekes på at utfordrende grunnforhold som blir avdekket tidlig, kan gi både kostnads- og tidsbesparelser.

Ved geoskanning brukes elektromagnetiske bølger for å avdekke grunnforholdene. Helikopteret flyr fram og tilbake langs E18-traseen i fastlagte linjer med cirka 100 meters mellomrom. Kartleggingen blir utført over planområdene for ny E18 fra Langangen til Rugtvedt, Dørdal til Tvedestrand og Arendal til Grimstad.

I de siste årene er det blant annet oppdaget flere vikingskip ved hjelp av denne metoden. Strålingen er ikke farlig verken for dyr eller mennesker.

Utbyggingen av E18 Vestkorridoren mellom Oslo og Bærum er godt i gang. Her sett fra Lysaker, mot Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Forenklet lokk skal kutte kostnadene

Gir full dekning over grunnforholdene

Det er EMerald Geomodelling og SkyTEM Surveys som utfører geoskanningen for Nye Veier. EMerald Geomodelling er en NGI innovasjon med mål å redusere kostnader og tid ved grunnundersøkelser i kompliserte infrastruktur-prosjekter i Norge. Teknologien er utviklet gjennom Norges forskningsråds FORNY2020 program.

Ifølge EMerald bidar geoskanning til å redusere antall grunnboringer vesentlig, noe som gir både lavere kostnader og mindre påkjenninger for miljøet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

 I kombinasjon med strategisk plasserte geotekniske boringer basert på resultater fra skanningen identifiserer vi ulike former for risiko, heter det på firmaets hjemesider.

Måleresultatene danner grunnlaget for å lage 3D-modeller over området. Disse gir ifølge firmaet full dekning med relevante parametere for videre bruk i planleggingsarbeidet.

E18 Vestkorridoren strekker seg forbi Sandvika. Broene gjennom Sandvika ble bygget på 60-tallet og har stort oppgraderingsbehov.
Les også

E18: Nye broer i Sandvika vil koste mer enn halvparten av tunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.