Prosjekter

Geoskanner E18-traseen fra helikopter

Nye Veier avdekker fjell og løsmasser i anleggsområdet billigere og raskere fra luften.

Geoskanning fra helikopter gir Nye Veier kunnskap om hva som skjuler seg under bakkenivå i E18-traseen.
Geoskanning fra helikopter gir Nye Veier kunnskap om hva som skjuler seg under bakkenivå i E18-traseen. Foto: Nye Veier
AV THOR SØNDENAA
22. feb. 2020 - 00:12

Skulle noen den kommende uken observere en sekskantet, lavtflyvende gjenstand mellom Langangen og Grimstad, handler det neppe om besøk fra det ytre rom. Det er en geoskanner Nye Veier skal bruke for å avdekke hva som skjuler seg under bakkenivået langs utbyggingsområdet for E18.

Nye Veier leier nemlig inn et helikopter for å utføre geoskanning av E18-traseen fra lufta. Helikopteret vil fly med en marsjfart på rundt 60 km/t og en antenne dinglende under, cirka 30 meter over bakken. Både fremtoningen og støyen vil ganske sikkert vekke oppsikt.

Med en lengde på fem kilometer kan denne bruen over Bjørnafjorden, som er en sentral del av Hordfast-planene, bli verdens lengste flytebru.
Les også:

Rapport: Fergefri E39 kan spare nær 100 liv

Reduserer geologisk risiko

Hensikten er blant annet å finne ut hvor langt ned det er til fjell og hva slags løsmasser det er i området. Dette vil bidra til å redusere den geologiske risikoen i prosjektet, sier Nye Veier på sine hjemmesider. Det pekes på at utfordrende grunnforhold som blir avdekket tidlig, kan gi både kostnads- og tidsbesparelser.

Ved geoskanning brukes elektromagnetiske bølger for å avdekke grunnforholdene. Helikopteret flyr fram og tilbake langs E18-traseen i fastlagte linjer med cirka 100 meters mellomrom. Kartleggingen blir utført over planområdene for ny E18 fra Langangen til Rugtvedt, Dørdal til Tvedestrand og Arendal til Grimstad.

I de siste årene er det blant annet oppdaget flere vikingskip ved hjelp av denne metoden. Strålingen er ikke farlig verken for dyr eller mennesker.

Det nye solcelleanlegget langs E18 ved Stokke i Vestfold er et samarbeidsprosjekt mellom blant andre Hafslund og Statens vegvesen.
Les også:

Nå lager solcellene ved E 18 ladestrøm

Gir full dekning over grunnforholdene

Det er EMerald Geomodelling og SkyTEM Surveys som utfører geoskanningen for Nye Veier. EMerald Geomodelling er en NGI innovasjon med mål å redusere kostnader og tid ved grunnundersøkelser i kompliserte infrastruktur-prosjekter i Norge. Teknologien er utviklet gjennom Norges forskningsråds FORNY2020 program.

Ifølge EMerald bidar geoskanning til å redusere antall grunnboringer vesentlig, noe som gir både lavere kostnader og mindre påkjenninger for miljøet.

 I kombinasjon med strategisk plasserte geotekniske boringer basert på resultater fra skanningen identifiserer vi ulike former for risiko, heter det på firmaets hjemesider.

Måleresultatene danner grunnlaget for å lage 3D-modeller over området. Disse gir ifølge firmaet full dekning med relevante parametere for videre bruk i planleggingsarbeidet.

Allerede da Amy nærmet seg fredag, var det problemer med infrastrukturen. Her fra Utsira.
Les også:

Stengte over 100 veier

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.