Prosjekter

Fylket lyser ut Karmsundgata - skal utvides til fire felt

Utvidelsen av fylkesvei 47 Karmsundgata i Haugesund starter i desember i år.

Modell av Karmsundgata i Haugesund.
Modell av Karmsundgata i Haugesund. Illustrasjon: Rogaland fylkeskommune
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
1. juli 2021 - 10:40

Byggeprosjektet blir lyst ut 30. juni. Fristen for å gi tilbud er 1. oktober.

– Dette er en milepæl, for dette har vi ventet lenge på. Nå gleder vi oss til å gå i gang, sånn at bilister, fotgjengere og syklister kommer tryggere og bedre fram, sier prosjektleder Cato Severinsen i Rogaland fylkeskommune.

Karmsundgata skal utvides fra to til fire felt, fra Opelkrysset og snaut 1100 meter mot sentrum. På strekningen blir det bygd sykkel- og gangvei og to nye gangbruer over fylkesveien. 

Onsdag i forrige uke ble Hakavikveien i Øvre Eiker i Buskerud stengt etter et ras. Lørdag åpnet veien igjen, men to timer senere forsvant 40–50 meter av veien i et nytt ras.
Les også:

Åpnet vei etter ras – to timer senere gikk et nytt ras

Litt av det som blir bygd

  • Rundt 1080 meter ny firefelts fylkesvei
  • Cirka 1300 meter kommunale og private veier og atkomster
  • 1600 meter sykkelvei med fortau
  • 800 meter gang- og sykkelvei/fortau
  • To stålbruer for gående og syklende, Håvåsen bru og Storasund bru
  • Rundt 150 nye veilys
  • Alt i alt blir det montert 2200 kvadratmeter støyskjerming

     

Det er en slik Ultra MK2-drone fra Windracers som etter planen skal fly fra Shetland til Haugesund denne høsten.
Les også:

Får fly ubemannet mellom Storbritannia og Norge

Ferdig i 2023

– Vi skal legge flere kilometer drensledninger, overvannsledninger og vannledninger. I tillegg kommer vann- og avløpsarbeid for Haugesund kommune. Kabelarbeid for Haugaland kraft, Telenor og andre. Samarbeidet med Haugesund kommune, kabeletatene og Asplan viak som har prosjektert er veldig godt, forteller Severinsen.

Rogaland fylkeskommune legger opp til at alt skal være ferdig høsten 2023.

Det er krevende vær på Ofotbanen og Malmbanen. Arktisk klima passer bra til å teste ny jernbaneteknologi.
Les også:

Her er ekstremvær en fordel

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.