TAPERE? - Skolene kan bli taperfabrikker, i den forstand at mange av dem som ligger på nivå én leser så dårlig at de kommer til å få store problemer med å fullføre skolegang, ta utdanning eller gjøre karriere, sier Peder Haug. (Bilde: colourbox.com)

Frykter at Oslo-skoler blir taperfabrikker

Skoleforsker Peder Haug frykter at skoler hvor elevene gjør det dårlig på nasjonale prøver, kan utvikle seg til taperfabrikker. Skolebyråd Torger Ødegaard (H) er ikke så bekymret og sier at mange skoler gjør det langt bedre enn landsgjennomsnittet.

Haug ser med bekymring på resultatet fra de nasjonale prøvene for 2010. Prøvene deler femteklassingenes leseferdigheter inn etter tre trinn. Trinn én er dårligst, og trinn tre er best. Mens hver fjerde femteklassing i Norge havner i den svakeste gruppen, er andelen langt høyere på mange Oslo-skoler, skriver Dagsavisen.

Les også: Ungdomsskolen undervurderes

Bekymret

Ved Haugen skole på Høybråten blir 64,2 prosent plassert på trinn én. Også Furuset, Gamlebyen, Gran, Linderud, Mortensrud og Rommen havner godt over 50 prosent. Alle disse skolene ligger på østkanten i Oslo, hvor det er en høy andel minoritetsspråklige

Professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda, skoleforsker Peder Haug, viser til at det er klar sammenheng mellom leseferdigheter og prestasjoner i andre fag. Han mener det er svært bekymringsfullt at så mange elever havner på bunnivå i lesing.

To av tre doktorander er utlendinger

Taperfabrikker

– Disse skolene kan bli taperfabrikker, i den forstand at mange av dem som ligger på nivå én leser så dårlig at de kommer til å få store problemer med å fullføre skolegang, ta utdanning eller gjøre karriere, sier Haug.

De samme sju Oslo-skolene gjør det også langt dårligere enn landsgjennomsnittet på nasjonale prøver i matematikk og i engelsk. 72 prosent av elevene på Haugen skole havner på nivå én i regning.

Haug mener elevene kan gjøre det skarpere hvis de raskt får hjelp til å bli bedre lesere.

– Kontroll og oversikt

Torger Ødegaard, byråd for kultur og utdanning, understreker at tallene ikke er nye.

– Oslos elevflokk er mangfoldig. Vi har elever fra hele verden. Vi har mange skoler med høy minoritetsandel som presterer bedre, som har bedre leseferdigheter enn landsgjennomsnittet, sier Ødegaard til NTB.

– Bildet er sammensatt og mange gjør det bra. Samtidig har vi store utfordringer. Dette gjør vi noe med, sier skolebyråden og viser Groruddalssatsingen, et samarbeid mellom regjeringen og Oslo kommune som gir et helt års ekstra undervisning i grunnskolen på samme tid som ordinær grunnskole.

Fullføring viktigst?

– I fjor lanserte vi prosjektet Oslobarnehagen, et prosjekt som skal forsterke og systematisere språkopplæringen i barnehagene for å sikre at alle elever skal ha grunnleggende norskkunnskaper første skoledag.

– Vi gir også høyere lønn til de beste lærerne og egne foreldreveiledningskurs, sier Ødegaard.

Han understreker at målet er at elevene i Oslo skal fullføre og bestå videregående skole.

– Vi har en høyere andel som består i Oslo enn i Norge samlet, understreker skolebyråden.