PROSJEKTER

Frp garanterer ikke lenger støtte til E18-utbygging

I opposisjon er partiet prinsipiell motstander av bompengefinansiering.

Jon Georg Dale forsinket E18-utbyggingen med ett år da han stanset bevilgningene til prosjektet fordi Vegvesenet hadde brukt mer penger enn ventet på å kjøpe grunn langs E18-traseen. Nå kan partiet hans komme til å si nei til hele prosjektet på grunn av bompengene det skal finanseieres med.
Jon Georg Dale forsinket E18-utbyggingen med ett år da han stanset bevilgningene til prosjektet fordi Vegvesenet hadde brukt mer penger enn ventet på å kjøpe grunn langs E18-traseen. Nå kan partiet hans komme til å si nei til hele prosjektet på grunn av bompengene det skal finanseieres med. Foto: Per Helge Seglsten
24. jan. 2020 - 10:58

Avtroppende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har sagt at ingenting lenger kan stanse E18-prosjektet, men nå kan hans eget parti komme til å felle byggingen av ny E18 ut av Oslo.

– Frp er prinsipielt imot bompengefinansiering. Hvordan denne saken skal behandles vil vi komme tilbake til litt senere i stortingsbehandlingen, sier Frps samferdselspolitiske talsmann Morten Stordalen til Aftenposten.

Det var i desember Dale uttalte at ingenting lenger kunne stanse E18-prosjektet, men da hadde regjeringen flertall på Stortinget. De trengte derfor ikke å ta hensyn til opposisjonen på Stortinget eller denne vårens forhandlinger om Oslopakke 3, der byrådet i Oslo og det nye flertallet i Viken ønsker å stanse eller endre prosjektet, skriver Aftenposten.

I 2023 kom tunnelboremaskinen til Huseby for å drive ny vanntunnel under byen.
Les også

Oslos nye vannforsyning: Blir «betydelig» dyrere

Mesteparten av nye E18 skal finansieres med bompenger, og fram til Frp kom i regjering i 2013 hadde partiet konsekvent stemt imot bompengeproposisjoner i Stortinget.

Samtidig som Frp kan vende tommelen ned, er fylkesrådet i Viken et skritt nærmere å realisere trusselen om å trekke lånegarantien. De har sendt et brev til transportkomiteen på Stortinget der de ber om å utsette behandlingen av bompengeproposisjonen for E18.

I brevet kommer det blant annet fram at utgiftene til E18 Lysaker-Asker kan bli høyere enn 40 milliarder, slik det tidligere er varslet, og dermed urealistisk høy brukerbetaling.

E18 Vestkorridoren strekker seg forbi Sandvika. Broene gjennom Sandvika ble bygget på 60-tallet og har stort oppgraderingsbehov.
Les også

E18: Nye broer i Sandvika vil koste mer enn halvparten av tunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.