Avtroppende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har sagt at ingenting lenger kan stanse E18-prosjektet, men nå kan hans eget parti komme til å felle byggingen av ny E18 ut av Oslo.
– Frp er prinsipielt imot bompengefinansiering. Hvordan denne saken skal behandles vil vi komme tilbake til litt senere i stortingsbehandlingen, sier Frps samferdselspolitiske talsmann Morten Stordalen til Aftenposten.
Det var i desember Dale uttalte at ingenting lenger kunne stanse E18-prosjektet, men da hadde regjeringen flertall på Stortinget. De trengte derfor ikke å ta hensyn til opposisjonen på Stortinget eller denne vårens forhandlinger om Oslopakke 3, der byrådet i Oslo og det nye flertallet i Viken ønsker å stanse eller endre prosjektet, skriver Aftenposten.
![Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834173/original.jpg)
Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner
Mesteparten av nye E18 skal finansieres med bompenger, og fram til Frp kom i regjering i 2013 hadde partiet konsekvent stemt imot bompengeproposisjoner i Stortinget.
Samtidig som Frp kan vende tommelen ned, er fylkesrådet i Viken et skritt nærmere å realisere trusselen om å trekke lånegarantien. De har sendt et brev til transportkomiteen på Stortinget der de ber om å utsette behandlingen av bompengeproposisjonen for E18.
I brevet kommer det blant annet fram at utgiftene til E18 Lysaker-Asker kan bli høyere enn 40 milliarder, slik det tidligere er varslet, og dermed urealistisk høy brukerbetaling.
![Energimister Terje Aasland (Ap) takker nei til invitasjonen fra EUs energikommissær Kadri Simson.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834911/aasland%2520simson.jpg)
Norge sier nei til atomkraft-allianse: – Uklokt å avvise en stabil energikilde