Tips for jobbintervjuet

5 punkter for en god start på jobbintervjuet

Slik gjør du et godt førsteinntrykk, ifølge hodejegerne.

Hodejegerne Hanne Holst (t.v), Mette Marklund og Jan Arve Brendberg deler sine beste råd.
Hodejegerne Hanne Holst (t.v), Mette Marklund og Jan Arve Brendberg deler sine beste råd.

Slik gjør du et godt førsteinntrykk, ifølge hodejegerne.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Du er innkalt til intervju, du setter deg ned, intervjueren forteller litt om arbeidsplassen du har kommet til, og så kommer det aller første spørsmålet:

– Kan du fortelle litt om deg selv?

Hvor mye skal du fortelle? Skal du ta en rask gjennomgang av CV-en eller skryte mer detaljert av bragdene dine? Du skjønner at du ikke skal vise fram bilder av katta, men hvor mye av privatlivet skal med?

Gjenganger

Tre hodejegere, Mette Marklund, Jan Arve Brendberg og Hanne Holst bekrefter at «fortell litt om deg selv» er en gjenganger i starten av jobbintervjuer.

Som jobbsøker mener de det kan være lurt å forberede seg på akkurat det spørsmålet. Svaret kan være i form av en kort salgstale, en «elevator pitch».

Uttrykket elevator pitch er mye brukt blant folk som driver med salg, og viser til at det skal være så kort at det er mulig å holde talen dersom man skulle treffe drømmekunden i en heis.

Jan Arve Brendberg er seniorrådgiver i rekrutteringsselskapet Personalhuset og synes det er fint å starte med å be kandidaten fortelle litt om seg selv, for å bryte isen.

– Mange er nervøse, og da er det greit å starte med en lett spørsmål. Det er et åpent spørsmål, så om det bør brukes avhenger helt av at man forhåpentligvis har flere og mer konkrete spørsmål senere i intervjuet, sier Brendberg.

Les også

1. Hva er en elevator pitch?

Mette Semb Marklund, daglig leder og rådgiver i rekrutteringsselskapet Marklund, mener en elevator pitch bare skal inneholde det viktigste om deg.

– Her er det ikke detaljer som gjelder, men en liten forsmak på hvorfor du er den beste kandidaten, sier Marklund.

En elevator pitch skal vekke arbeidsgiverens interesse, og bør ikke være mer enn omtrent ett minutt lang.

Marklund mener at du kan tenke på elevator pitchen din som overskriften og ingressen når du presenterer deg selv.

Den skal friste arbeidsgiveren til å få vite mer, også om privatlivet ditt, hvis du er komfortabel med det.

2. Hva skal den inneholde?

Jan Arve Brendberg mener du helt enkelt kan du si hva du heter, hvor du bor, sivilstatus, om du har barn og hvor gamle de i så fall er, utdannelse, hvor du jobber og hva stillingen din er. Du kan også fortelle helt kort hva du liker å gjøre på fritiden.

– Fortell gjerne at du driver med crossfit, men la være å forklare meg konseptet, hvis du skjønner. En slik pitch bør være helt overordnet og kortfattet, sier Brendberg.

Hanne Holst, rådgiver i Adecco Select, sier det samme:

–  Jeg ville fortalt helt kort om hvor jeg bor, sivil status og kanskje litt hva jeg bruker tiden min på utenfor jobb. Kun et par minutter, sier Holst.

Marklund mener du må se nøye på deg selv for å lage en elevator pitch.

– Alle mennesker har fantastiske egenskaper, verdifull erfaring og noe som særpreger oss og gjør oss til det vi er. Det kan være et godt tips å snakke med menneskene rundt deg. Da kan du få god hjelp til å se deg selv i andres lys, og du vil antagelig få noen gode innspill.

Les også

3. Hvor mye skal du si om ditt personlige liv?

Mette Marklund anbefaler at du tar med litt om privatlivet ditt.

–  Fortell både om bakgrunnen din, livet ditt, familien din og annet som er viktig for deg. Husk, de som intervjuer deg ser etter en som passer i arbeidsmiljøet og en de føler god kjemi med i tillegg til at de skal fylle en rolle, sier Marklund.

Hanne Holst vil anbefale kandidatene å være litt forsiktige når de forteller om privatlivet.

– Noen kandidater er veldig åpne og forteller mye om seg selv av privat karakter. Jeg vil anbefale kandidatene å vise litt moderasjon på et slikt spørsmål. Du vet jo ikke hva den som intervjuer deg vil vektlegge i prosessen.

Der hun jobber har de som regel å bare spørre om ting som er relevant
for stillingen.

– Om du synger i kor på fritiden har ikke noe å si for om du vil gjøre en god jobb som for eksempel advokatsekretær, sier Holst.

4. Hva er det du ikke skal si om deg selv?

Du skal ikke bare sette i gang med å fortelle om hva du er god til faglig.

– Veldig mange som får det spørsmålet hopper rett på resultater de har oppnådd eller hvilke egenskaper de har som er viktige for stillingen. Da svarer man egentlig ikke på det vi spør om, sier Jan Arve Brendberg.

Som med CV og søknad må også en elevator pitch være skreddersydd.

Og du må være ærlig, understreker Mette Marklund.

– Det er viktig å ikke selge seg inn som noe annet enn det man er. Det blir ingen suksess, sier Marklund.

Les også

5. Og til slutt: Øve foran speilet hjemme?

Jan Arve Brendberg sier ja til å øve litt hjemme på badet.

– Det er ikke så dumt, og et råd jeg har gitt mange, sier Brendberg.

Hanne Holst mener imidlertid at det ikke er så lurt.

– Du skal jo vise hvem du er på et jobbintervju, så at alt skal være innøvd på forhånd har jeg ikke helt tro på. Du vet aldri hva intervjueren skal spørre deg om. Hvis du har innøvd alt du skal si, kan du bli stresset hvis det kommer spørsmål du ikke har forberedt deg på.

Men hun mener det er lurt å tenke gjennom ting på forhånd, som hvorfor du passer til jobben, hvilke tidligere erfaringer kan du dra nytte av i stillingen og hva som er din motivasjon.

– Rett og slett, hvorfor skal vi velge deg? Generelt sett vil jeg nevne en velbrukt klisjé, vær deg selv, sier Holst.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå