TRAFIKK OG ITS

Første radarstyrte fallem i Norge skal installeres i Bergen

Skal teste ut om den svenske løsningen kan dempe hastigheten på trafikken i Natlandsveien.

En radar måler kjøretøyenes hastighet, og styrer fallemmen i veien. Dersom farten er over tillatt hastighet åpnes den, og bilen får en hump.
En radar måler kjøretøyenes hastighet, og styrer fallemmen i veien. Dersom farten er over tillatt hastighet åpnes den, og bilen får en hump. Illustrasjon: Edeva
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. sep. 2020 - 12:17

Ved årsskiftet skal fallemmen være på plass på Natlandsveien i Bergen, og installasjonen blir dermed den første i sitt slag i Norge. Det forteller senioringeniør i Vestland fylkeskommune, Trond Hollekim til Veier24.

Systemet er tatt i bruk fem steder i Sverige med gode resultater. <i>Bilde:  Peter Brinch</i>
Systemet er tatt i bruk fem steder i Sverige med gode resultater. Bilde:  Peter Brinch

Oppfinnelsen fra det svenske selskapet Edeva, som de har kalt Actibump, har blitt langt merke til som et alternativ til vanlige fartsdempere, fordi den skaper ubehageligheter bare for de de som kjører over tillatt hastighet. Da åpner en lem i veien seg og gir en hump i bilens forstilling. Er radar måler noen meter i forkant av lemmen kjøretøyenes hastighet, og styrer om lemmen skal åpne seg eller ikke.

Mannskapet på det franske helikopteteret har en Houthi-drone i sikte og skyter det ned før det treffer et sivilt skip.
Les også

Rødehavet: Skyter ned drone på vei mot skip

Trond Hollekim forteller at de ønsker å prøve ut denne løsningen på det aktuelle stedet i Bergen, og at det er å anse som en prøveinstallasjon for å se på effekten.

Her i Natlandsveien i Bergen skal fallem-løsningen monteres innen årsskiftet. <i>Foto:  Google maps</i>
Her i Natlandsveien i Bergen skal fallem-løsningen monteres innen årsskiftet. Foto:  Google maps

– Natlandsveien har et sterkt innslag av både kollektivtransport og syklister, og for disse er det forstyrrende å måtte passere tradisjonelle fartshumper. Stedet vi plasserer innretningen på er gjort i samarbeid med leverandøren, men generelt er det å si at dette er i et område av gaten hvor det er mye aktivitet både av biler og forgjengere.

– Gaten er en ulykkesutsatt vei, og vi vurderer ulike tiltak for å øke trafikksikkerhet her. Løsningen er jo dyrere enn en vanlig fartshump, men vi ønsker å få testet ut om dette kan være en mer hensiktsmessig løsning. 

Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.
Les også

Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene

Hollekim forteller at det i forkant av installasjonen er gjort gjennomsnittmålinger av hastigheten, tellinger og observasjon av handlingsmønstre til trafikantene, slik at de skal ha sammenligningsgrunnlag når installasjonen av fallemmen er gjort.

I Sverige har både kommunale og statlig veimyndigheter tatt i bruk Actibump på et antall steder. Og i Australia er systemet montert fire steder ved Curtin University i Perth.

 
 
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.