Nye feltvogner til heimevernet

Først med nye feltvogner: Endelig slipper Heimevernet å arve gammelt utstyr fra Hæren

De første 32 VW Amarok-vognene er overtatt av innsatsstyrke Derby.

VIDEO: Innsatsstyrke Derby har mottatt de første 32 VW Amarok-feltvognene. I løpet av sju måneder skal HV få ytterligere 348 slike kjøretøy.

De første 32 VW Amarok-vognene er overtatt av innsatsstyrke Derby.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Lutvann leir: Det er en lang tradisjon i Forsvaret at Heimevernet blir avspist med utstyr som først har blitt meget godt brukt av Hæren.

Dette kan være i ferd med å forandre seg. Et ferskt eksempel på dette er at Heimevernet torsdag mottok flunkende nye feltvogner av typen Volkswagen Amarok.

– Vi er sjelden først med nytt utstyr, vi er en organisasjon basert på arv. Dette er en viktig dag for oss, og jeg vil understreke at de nye feltvognene kommer til å øke vår operative evne, sa brigader Elisabeth Gifstad Michelsen, fungerende sjef for Heimevernet, da hun mottok nøkkelen til den første av 380 VW-er som skal leveres de kommende sju månedene.

Les også

Bedre sikkerhet 

Innsatsstyrke Derby i HV-02 har bidratt til test og utvikling og er de første som tar i bruk de nye feltvognene. I og utenfor deres garasje på Lutvann leir befant det seg torsdag 32 amaroker. De kommende månedene skal de nye feltvognene rulles ut til innsatsstyrkene i de øvrige ti HV-distriktene.

Innsatsstyrke Derby har mottatt de første 32 VW Amarok-feltvognene. I løpet av sju måneder skal HV få ytterligere 348 slike kjøretøy. Foto: Eirik Helland Urke

I løpet av dette året skal det leveres 128 kjøretøy. De siste 252 feltvognene på dette avropet skal være levert innen mai 2020. Dersom budsjettene tillater det, kan det bli bestilt totalt 700 biler innenfor denne rammeavtalen.

Michelsen trekker fram tre områder der HVs operative evne øker takket være de nye kjøretøyene. Først gjelder det reaksjonsevne. Her kan et stridslag rykke ut med to døgns forsyninger med et kjøretøy som er lett å bruke og kan kjøres med vanlig førerkort klasse B. I motsetning til forgjengerne, er disse feltvognene i stand til å følge fartsgrensene og de kan dessuten bruke sivile verksteder over hele landet.

Motiverende med nytt utstyr

Et annet viktig punkt er sikkerhet. Det har skjedd mye innenfor aktiv og passiv sikkerhet på kjøretøy siden dagens feltvogner ble produsert på 80-tallet. Økt trafikksikkerhet er ikke minst vesentlig for HV som øver mye blant sivile trafikanter. I tillegg kommer driftssikkerhet.

Hver feltvogn har kapasitet til å frakte fire soldater med stridsutrustning samt lagsmateriell og forsyninger for to døgn. Foto: Eirik Helland Urke

Michelsen trekker også fram det at HV fornyer seg og tilføres nytt materiell blir verdsatt og er motiverende. Et annet ferskt eksempel på dette, er at HV tilføres nye HK416-gevær og endelig kan pensjonere sine AG3.

Dette var også kontreadmiral Bjørge Aase, nestkommanderende i Forsvarsmateriell, inne på. 

– Vår visjon er å sørge for relevant og tidsriktig materiell til Forsvaret. HV har ofte arvet materiell fra Hæren, gjerne med begrenset kvalitet og gjenværende levetid. Nå får de feltvogner som absolutt er relevante, selv om dette heller ikke dekker det komplette behovet, sa Aase.

Forsvarsmateriell er i gang med en markedsundersøkelse som tar sikte på å finne nye feltvogner som kan erstatte resten av Forsvarets Geländewagen-park.

Les også

Kan kjøre E6 til Gardermoen

Sjefssersjant Trond Gehrken i innsatsstyrke Derby bak rattet på sin nye VW Amarok. Foto: Eirik Helland Urke

Heimevernets nye VW Amarok er ikke kampkjøretøy, men feltvogner som skal frakte HV-lag fra a til b, primært på asfaltvei. De blir ikke bevæpnet eller pansret, men utstyres med våpenstativer og sambandsutstyr. De har hengerfeste, en toliters 140 hk TDI-motor.

Sjefssersjant Trond Gehrken i innsatsstyrke Derby er blant dem som har passet på at HVs operative krav og behov er ivaretatt i de nye bilene. Han tar med Teknisk Ukeblad på en liten demonstrasjonsrunde. Det er ingen overdådig stor kabin i de nye vognene, men ifølge brukerne holder det. Det er plass nok til fire soldater med stridsutrustning, riktignok ikke med nattoptikk på hjelmen, og fire godt sikrede HK416-gevær mellom baksetene. 

Fortsatt manuell girkasse

– Integrasjon av våpen og samband i et slikt kjøretøy er ikke enkelt, og det kan være ødeleggende for sikkerheten. Her har vi nå fått det jeg vil kalle en god kontorplass, sier Gehrken.

Feltvognene er modifisert med nye bakseter. Mellom dem er det et våpenstativ med plass til fire HK416. Foto: Eirik Helland Urke

Ingen sier noe vondt om dagens feltvogner av typen Mercedes-Benz Geländewagen, men de er 30-40 år gamle, og for sivilister som aldri har sittet i en slik er det fort gjort å overse hvor spartanske de er. Ja, gammeldagse. Her finnes for eksempel ingen airbager eller setebelter bak. Når innsatsstyrken skal ta seg fra Lutvann til Gardermoen, har de fram til nå måttet kjøre sideveier i 50 kilometer i timen og brukt halvannen time. Nå kan de kjøre E6.

Det var ingen som gikk amok i ekstrautstyr-avkryssinga da Amarok ble bestilt. Det er for eksempel manuell girkasse, som på sikt kan bli utfordrende dersom det verves mange nye soldater som kun har tillatelse til å kjøre med automatgir. HV får ros for sin nøkterne og relevante krav som har bidratt til at det blir flere biler enn først antatt innenfor kostnadsrammen på cirka 338 millioner kroner eksklusive mva.

Les også

Tilpasset hyllevare

Fungerende HV-sjef Elisabeth Gifstad Michelsen og statssekretær Tone Skogen på overleveringsseremonien for nye VW Amarok-feltvogner på Lutvann leir torsdag. Foto: Eirik Helland Urke

Dette er den første større militære leveransen for Harald A. Møller AS som har med seg Volkswagen-fabrikken i Tyskland og nederlandske Modiforce for å tilpasse pickupene i tråd med kravene fra HV.

– Dette er en stor tillitserklæring og vi er klar over at dette stiller store krav til oss i mange år framover. Men dette er et ansvar vi er beredt til å ta, sier direktør Håkon Wirak.

Dette er i stor grad hyllevareprodukter med tilpasninger for at de skal virke i HV og med den fordelen at de kan bruke sivile verksteder over hele landet.

– Dette er slik hele sektoren må tenke, bruke hyllevare der det er mulig. At leveransen skjer kun ett år og én uke etter kontraktsignering, er imponerende. Feltvognene vil gi økt mobilitet for innsatsstyrkene, økt evne til å løse oppdrag og dermed økt kampkraft, sa statssekretær Tone Skogen i Forsvarsdepartementet på overrekkelsesseremonien.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå