Prosjekter

Forlik i Lilleelv-prosjektet: Fylket har betalt 20 mill ekstra

Langdrygt etterspill for fylkesvei 32-prosjekt i Porsgrunn.

Her har vi brua over Lilleelva i Porsgrunn. Bildet er tatt helt på tampen av anleggsarbeidene.
Her har vi brua over Lilleelva i Porsgrunn. Bildet er tatt helt på tampen av anleggsarbeidene. Foto: Bjørn Olav Amundsen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
20. aug. 2021 - 09:42

Ifølge nettsidene til Vestfold og Telemark fylkeskommune var det en utenomrettslig mekling i april i år. Her ble det inngått et forlik mellom entreprenør HAB Construction og Vestfold og Telemark fylkeskommune for prosjektet fylkesvei 32 Gimlevegen-Augestadvegen, også kalt Lilleelvprosjektet.

–  Vi er glade for å nå legge denne saken bak oss, og kunne rette fokuset fremover mot de mange gode bypakke-prosjekter som ligger foran oss, og som vi er i gang med, sier fylkesordfører Terje Riis Johansen i fylkets redegjørelse for saken.

Her testes viftekjøring og overvåkingssystemet i Bergåstunnelen på E6 Svenningelv-Lien.
Les også:

Serverkollaps utsetter åpning av ny E6-tunnel på Helgeland

Stevnet fylkeskommunen

HAB Construction er entreprenøren som sto for veiutbyggingen fra det såkalte Beha-kvartalet og fram til Hovengtunnelen, samt de tilhørende rundkjøringene.

3. august 2020 stevnet de Vestfold og Telemark fylkeskommune for 44 millioner kroner ekskl. mva. og forsinkelsesrenter.

Parsellen var en av to nye strekninger gjennom Porsgrunn, som begge sto ferdige i desember 2018. Den andre parsellen besto vesentlig av en 400 meter lang løsmassetunnel, og her var det AF Gruppen som sto for jobben. Vegvesenet var veieier og byggherre under anleggstiden, mens fylkesvei 32 senere har fått fylket som ny veieier.

I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel.
Les også:

NRK: Over 200 tunneler innfrir ikke sikkerhetskrav

20 millioner kroner

Forliket som er inngått innebærer at Vestfold og Telemark fylkeskommune betaler 20 millioner kroner. I tillegg kommer mva., forsinkelsesrenter og omkostninger.

De økonomiske konsekvensene av forliket er innenfor politisk vedtatt ramme på 710 millioner kroner inkl. mva., opplyser fylket.

HAB Construction hadde i det aktuelle prosjektet tatt på seg å bygge cirka 600 meter vei i dagen, bru over Lilleelva, et par rundkjøringer og diverse annet.

Kontraktsverdi for denne parsellen var på omkring 120 millioner kroner.

Nye Veier har fått millionbot for arbeidet med den nye Grenlandsbrua. Den bygges ved siden av den eksisterende, og blir nærmest en tvillingversjon av den gamle. Bilde fra mars 2025.
Les også:

Får millionbot for arbeid ved Grenlandsbrua

Kaos med kabler og ledninger

Våre Veger skrev om prosjektet i desember 2018, da det hele var omtrent ferdig. Byggherre Vegvesenet mente da at prosjekteringen ikke hadde vært god nok, at byggeplanen ikke holdt mål, og at byggeplanen har vært utfordrende for entreprenøren å forholde seg til.

Hovedsakelig har det dreid seg om kabler og ledninger i grunnen. Det meste ble oppgitt å være sanert, og var dermed fjernet fra kommunens kart. Men noe var likevel ikke sanert. En del kabler og ledninger lå heller ikke der de skulle, ifølge kartet. Og kabeletatene visste ikke hvem som eide hva. Resultatet var blant annet at et område på over 100 m2 måtte graves ut med krafse der fylkesveg 32 og gang- og sykkelvegen krysser gata Overgangen.

I april 2019 meldte Vegvesenet at den nye Lilleelvbrua synker mer enn ventet.

I tilknytning til samme prosjekt har det også vært langvarig strid mellom byggherre Vegvesenet og Bane NOR/Porsgrunn kommune om erstatningen for å avstå snaue fire dekar grunn til den nye veien. Her mente grunneierne at de kunne regne med store fremtidige inntekter, og krevde 47 millioner kroner for å avstå grunnen. I januar 2020 ble grunneierne tilkjent omtrent en tidel - 4,77 millioner kroner - i erstatning av lagmannsretten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 
Nel elektrolysør fra fabrikk i USA. Anleggene i Florø og Egersund får elektrolyører fra NEL.
Les også:

Grønt lys for fem av fem hydrogenanlegg: – Nå blir usikkerheten borte

 

 

 

 

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.