Follobanens tunnellboremaskiner.  Fire tunnelboremaskiner skal bore mesteparten av  Nordens hittil lengste jernbanetunnel.
Follobanens tunnellboremaskiner. Fire tunnelboremaskiner skal bore mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel. (Bilde: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

Follobanen

Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet

Follobanen, som skal halvere reisetiden mellom Ski og Oslo, risikerer å bli både forsinket og mye dyrere enn ventet, ifølge en internrapport fra Bane Nor.

Follobanen, som med sine 22 kilometer vil bli Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er anslått å koste om lag 25 milliarder kroner og er ventet å stå ferdig i 2021. Tidsskjemaet ser nå ut til å sprekke, skriver Smaalenenes Avis.

Årsakene skal blant annet være etterdønninger av komplikasjonene knyttet til den konkurstruede italienske entreprenøren Condotte, som i januar ble fjernet av Bane Nor fra prosjektet.

– Etter at Follobanen hevet kontraktene med Condotte, økte selvsagt risikoen for økte kostnader og forsinkelser. Det er naturlig at dette blir registrert i en månedsrapport, heter det i en epost fra Follobanen-ledelsen til Byggeindustrien.

Follobanen-ledelsen melder også at prosjektet nå er over 60 prosent ferdig.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)