Follobanen

Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet

Follobanen, som skal halvere reisetiden mellom Ski og Oslo, risikerer å bli både forsinket og mye dyrere enn ventet, ifølge en internrapport fra Bane Nor.

Follobanens tunnellboremaskiner.  Fire tunnelboremaskiner skal bore mesteparten av  Nordens hittil lengste jernbanetunnel.
Follobanens tunnellboremaskiner. Fire tunnelboremaskiner skal bore mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel. (Bilde: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

Follobanen, som skal halvere reisetiden mellom Ski og Oslo, risikerer å bli både forsinket og mye dyrere enn ventet, ifølge en internrapport fra Bane Nor.

Follobanen, som med sine 22 kilometer vil bli Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er anslått å koste om lag 25 milliarder kroner og er ventet å stå ferdig i 2021. Tidsskjemaet ser nå ut til å sprekke, skriver Smaalenenes Avis.

Årsakene skal blant annet være etterdønninger av komplikasjonene knyttet til den konkurstruede italienske entreprenøren Condotte, som i januar ble fjernet av Bane Nor fra prosjektet.

– Etter at Follobanen hevet kontraktene med Condotte, økte selvsagt risikoen for økte kostnader og forsinkelser. Det er naturlig at dette blir registrert i en månedsrapport, heter det i en epost fra Follobanen-ledelsen til Byggeindustrien.

Follobanen-ledelsen melder også at prosjektet nå er over 60 prosent ferdig.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå